I sin avhandling har sociologen Jonas Bååth intervjuat både lantbrukare, ägare och anställda inom köttindustrin, samt anställda och chefer på butiker. Han konstaterar att lönsamheten är dålig när det gäller kött och en förklaring till det är att butikspriserna på köttet inte motsvarar det som det faktiskt kostar att producera köttet.
– Kött används som marknadsföring. Butikerna använder lockpriser på kött för att locka dit konsumenterna att köpa andra varor som butikerna tjänar mer på, säger Jonas Bååth.
Oavsett vems fel det är så är lösningen enligt honom att höja priset på kött så att lantbrukare och slakterier får rätt betalt.
Vill behålla gården
Idag driver många lantbrukare gårdarna vidare, men inte för att tjäna pengar. Det kommer fram i de intervjuer Jonas Bååth har gjort.
– För många är det viktigt att behålla gården då den gått i arv. Det är viktigt att ta hand om djur och att upprätthålla livsstilen, säger Jonas Bååth.
Har väckt reaktioner
Att det produceras för mycket kött märks på att det slängs kött både innan och efter det nått butikshyllorna. Men studien har väckt reaktioner från köttbranschen.
– En del håller inte med om att det är en överproduktion och hänvisar till att vår självförsörjningsgrad bara är 50 procent när det gäller nötkött. Men vi kommer inte att komma upp i 100 procent, för alla konsumenter vill inte ha svenskt kött. Vissa vill ha billigare kött än vad som är möjligt att producera i Sverige och andra vill ha just Parmaskinka från Italien, säger Jonas Bååth.