Robert Andersson jobbade sex månader på Vezzo i Umeå. Foto: SVT

Anställd på Vezzo: ”Han kallade oss hjärndöda”

Uppdaterad
Publicerad

Kränkande behandling och rena avtalsbrott. Det vittnar en rad tidigare anställda om på den populära restaurangen Vezzo i Umeå. Men ansvariga för verksamheten förnekar det.

Robert Andersson jobbade sex månader på Vezzo i Umeå, men slutade för ungefär två år sen. Anledningen var hur dåligt han tyckte restaurangen tog hand om sina anställda. Han upptäckte bland annat att timmar som han och hans kollegor jobbat saknades i lönesystemet.

– Timmar och tider hade justerats och det framgick att det var chefen som hade gjort de ändringarna. För mig rörde det sig bara om några timmar, en annan kollega hade blivit av med 30 timmar på en månad, säger Robert Andersson.

Misstänkt restaurangmygel

”Grät i personalrummet”

Fackförbundet Hotell och restaurang har varit i kontakt med anställda på Vezzo och säger att arbetssituationen som de beskrev är under all kritik.

– Jag stötte på många kollegor som satt och grät i personalrummet. Jag följde med flera av de till facket. Vi försökte starta upp en facklig klubb på arbetsplatsen, men vi var alla för rädda för att förlora jobbet, säger Robert Andersson.

Läs också: Misstänkt mygel bakom alkoholtillstånd

Problemen har fortsatt

De dåliga arbetsförhållandena har fortsatt. Andrea Laszlo jobbade på restaurangen från januari i år och slutade för två veckor sen. Hon berättar om dåligt beteende hos ansvariga och att hon blev nekad lönen hon skulle haft genom kollektivavtalet.

– Jag fick aldrig den lönen jag skulle ha. Vezzo sänker standarden jättemycket. Och när det kommer ett seriöst företag får man en chock när man förstår hur det ska vara, säger Andrea Laszlo.

Flera anställda bekräftar

Vi har pratat med flera före detta anställda på Vezzo. Sex personer som vi har haft kontakt med har arbetat på restaurangen under olika perioder. Alla bekräftar att det har varit problem med löner och med attityden hos de ansvariga.

Flera personer berättar att det har hänt att OB inte betalats ut enligt avtal och att stora delar arbetade timmar helt har försvunnit. Flera säger också att de blivit kallade saker som ”hjärndöda” och ”så jävla värdelösa”.

Personalchefen chockad

Kritiken riktas mot mannen som är franchisegivare för Vezzo. De tidigare anställda vi pratat med beskriver honom som chef. Men han vill inte svara på specifika frågor om sitt beteende utan hänvisar det vidare till personalchefen.

Hon berättar för SVT Nyheter Västerbotten att de här påståendena kommer som en chock och att hon tillsammans med en annan personalansvarig är noggrann med lönerna. Hon menar att franchisegivaren är en vanlig och engagerad anställd och att han inte bestämmer över löner.

Tidigare ägt kritiserad restaurang

Franchisegivaren för Vezzo ägde tidigare Subway i dåvarande Kungspassagen i Umeå. Där uppdagades omfattande arbetsmiljöproblem och avtalsbrott vilket ledde till att företaget var tvunget att betala tillbaka pengar till några av de anställda.

Robert Andersson, som har slutat på Vezzo, tycker att det känns jobbigt att veta att personen som han ser som problemet fortfarande är aktiv på restaurangen.

– Det känns inte bra alls. Jag trodde inte att det skulle pågå så länge som det har gjort. Jag tycker synd om de som är kvar där och måste genomlida det här, säger Robert Andersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Misstänkt restaurangmygel

Mer i ämnet