Foto: Jonas Ernhill

Umeåfilm gör stor succé på nätet

Uppdaterad
Publicerad

På fyra dagar har trailern för filmen visats över 3 600 000 gånger. På fredagskvällen var filmen den tredje mest delade på Youtube i Sverige.

I går berättade Västerbottensnytt om filmprojektet ”Kung Fury” som filmas i Umeå. Den urflippade filmen, som filmskaparen David Sandberg kallar den,  handlar om en Kung Fu-polis från Miami som åker tillbaka i tiden för att döda Adolf Hitler eller ”Kung Führer” som han kallas där.

Behövde allmänhetens hjälp

Producenterna kunde inte slutföra projektet utan finansiering. Därför lade Sandberg upp en film med trailer och en vädjan om bidrag från allmänheten genom crowdfunding. Crowdfunding innebär att initiativtagare till projekt ber om kollektiv hjälp av allmänheten. De som gillar projektet kan investera pengar och samtidigt få något tillbaka. De som finansierar Kung Fury kan, förutom att bidra til latt filmen blir färdig, få allt från en t-shirt till en viktig roll i filmen.

Pengar strömmar in till projektet

Insamlingen startade på torsdagen den 26 december och målet var att samla in 200 000 dollar på 30 dagar. Men redan nu, efter fyra dagar har filmprojektet samlat in över 330 000 dollar vilket motsvarar över 2 200 000 svenska kronor.

Trailern till filmen gör också den succé. Den har visats över 3 600 000 gånder på Youtube. Den var där den tredje mest delade filmen bland svenska tittare och låg på plats åtta av de mest ”trendade” klippen.

”Jag fattar inte att det här händer”

Kommentarerna på Sandbergs hemsida öser in. och så här skriver filmskaparen själv:

”Vi har nått vårat kickstarter-mål på 200 000 dollar!!!!! Samt över 1 miljon visningar på youtube, allt inom loppet av typ 24 timmar. Jag fattar inte att det här händer!! MILJONER TACK ALLA INBLANDADE OCH SOM DONERAT!!!!!!!!”

På måndag besöker Västerbottensnytt filmskaparen David Sandberg för att ta en titt bakom kulisserna. Håll utkik efter inslaget då.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.