När Sara kulturhus slår upp dörrarna för allmänheten är det i digital närvaro av bland andra H.M Konungen, kulturministern och Tysklands förbundspresident. Men den som kommer att stå i strålkastarljuset under invigningsdagen är en lokal manusförfattare och skådespelare från Skellefteå.
Ellenor Lindgren har gjort sig känd genom sina tolkningar av Sara Lidman och har nu också projektlett en första permanent utställning om henne i hembyn Missenträsk.
– Kulturhuset heter Sara efter henne och det känns ganska självklart med Lifsens rot. Då för 13 år sen när vi spelade den var jag livrädd men nu njuter jag mer av jobbet, berättar hon.
Då hade hon inte förstått vilken het potatis det var att som första dramatisering ta sig an någon som ansågs vara så ”svår” som Sara Lidman, och ge sig i kast med just ”Lifsens rot” som ingen tidigare gjort. Dessutom på bara sex månader.
– Få se nu, det är åtminstone 13 olika karaktärer jag spelar, konstaterar hon och börjar sprida ut manuspapperna på golvet i lokalen på Västerbottensteatern där de ännu repar.
Pusslade på svenskan i småskolan
Men om det är något Ellenor Lindgren vill göra upp med så är det uppfattningen att Sara Lidman är för några få.
– Lifsens rot var den första bok jag läste och jag blev helt knockad, och då är jag en sån som fick lägga pussel på svenskan i småskolan för att jag var så usel i ämnet, utbrister hon och ler.
Hon tycker att det är en historia som innehåller allt. Sara Lidmans kärleksförklaring till sin mamma som hon i själva verket var livrädd för.
I klippet berättar hon om hur hon ser på debatten om kulturhuset och varför hon själv gav sig in i diskussionerna.
– När jag är i Skellefteå kraft arena där 4000 är på match blir jag som fascinerad, vars kommer alla människor ifrån, finns det så mycket folk här, tänk vad fint om de som går på match också kan hitta till centrum och teatern.