Foto: Erik G Svensson/TT

Bottenbetyg från läkare – samarbetet fungerar inte

Publicerad

Vi har berättat hur en extern utredare hittade anmärkningsvärda brister när det gällde kirurgklinikens samarbete med andra kliniker.
Det borde inte vara en nyhet för sjukhuset. Vi har tagit del av undersökningar där personalen ger just samarbetet bottenbetyg.

Vi har jämfört tre olika mätningar. Två av dessa görs återkommande, den tredje är en en kartläggning av arbetsklimatet på kirurgkliniken i Sundsvall som regionens personalavdelning själva gjorde.

Svarfrekvensen var mycket hög, och enkäten gjordes efter de grava anklagelser som fördes fram av en visselblåsare om en ”osund arbetskultur” där misstag gömdes undan.

Vass kritik i kommentarer

Det finns delar i enkäten som väcker frågor – bara hälften av de 24 tillfrågade anser att det finns fungerande rutiner för att rapportera misstag. Bara var tredje instämmer helt i påståendet att kliniken följer rutinerna för avvikelserapportering.

– Vi ställde många olika frågor, både om kulturen och avvikelsehanteringen, men vi kunde inte se utifrån svaren att det skulle finnas någon kultur där man inte tar avvikelserapportering på allvar, säger Therese Drewsen, personalchef.

Vissa av de tillfrågade läkarna har i egna kommentarer visat ett tydligt missnöje med hela undersökningen.

”Har ni designat undersökningen för att undvika att få obehagliga och svårhanterliga svar”, undrade en läkare i sitt svar.

En annan menade att frågan om en tystnadskultur på kliniken bara kunde redas ut med personliga samtal med personalen – öga mot öga  

– Det är tråkigt om våra medarbetare tror att vi tassar runt och inte vill veta, för så är det absolut inte, säger Drewsen. 

Frågetecken om patientsäkerhet

I en tidigare genomförd mätning inom vården av det som kallas ”patientsäkerhetskultur” pekas fem områden ut. De beskrivs som områden med svagheter. För länsverksamheten kirurgi är det följande som försetts med röd varningsmarkering;

  • Benägenhet att rapportera händelser
  • Samarbete mellan vårdenheter
  • Chefers stöd till patientsäkerhetsarbete
  • Självskattad patientsäkerhetsnivå
  • Informationsöverföring som rör patienter

På samtliga dessa områden visar resultatet för kirurgkliniken i Sundsvall ännu lägre siffor. Bara drygt 40 procent anser exempelvis att viljan att rapportera är god, och endast var fjärde tillfrågad läkare på kliniken säger sig vara nöjd med ledningens stöd i patientsäkerhetsarbete.

Få som ville svara

Men undersökningen har brister.

I Sundsvall har bara 32 procent av de tillfrågade läkarna svarat, eller 8 av 25. Svarsfrekvens under 50 procent anses svårtolkat och larmsignalerna i mätningen tonas ned av sjukhusledningen.

Svarsfrekvensen är alltså låg, men är ändå relevant med tanke på hur kirurgkliniken stått i centrum för en uppmärksammad utredning som rört både patientsäkerhetsfrågor och klinikens organisation.

Borde utredas

Klinikens arbete har också, som vi berättat i vår granskning, utretts av en en utomstående expert. Professor Per Örtenwall granskade tre fall av misstänkta felbehandlingar men hittade också andra saker, som han beskrev som ”systemfel”. Örtenwall ansåg att sjukhusledningen internt borde utreda flera saker, bland annat kirurgklinikens samarbete med andra enheter.

Enkäterna/ mätningarna vi utgått från

Visa

En av dessa gjordes av regionens personalavdelning, HR, i början av året och hade rubriken

”Kartläggning av arbetsklimat” gjordes i början av året efter anklagelsen från en visselblåsare om ”en osund” arbetskultur på kirurgkliniken i Sundsvall.  Enkäten sammanställdes av regionens personalavdelning, HR. 
24 anställda tillfrågades och svarsfrekvensen var 100%.

De två övriga undersökningarna vi tagit del av är återkommande mätningar som görs av externa företag på uppdrag av regionen.

Det handlar dels om en medarbetarenkät som omfattar hela länsverksamheten för kirurgi. Här har 65 anställda tillfrågats.

Den tredje är en mätning av patientsäkerhet.  I den mätningen har vi tagit del av både resultatet för hela länsverksamheten och – nedbrutet – kirurgkliniken i Sundsvall.

Den här mätningen av det som kallas ”patientsäkerhetskultur” görs även för specialistvården i stort. Svarsfrekvensen varierar dock rejält – inom hela specialistvården ligger svarsfrekvensen på 61 procent, medan siffran för länsverksamheten kirurgi hamnar på 53 procent.
Svarfrekvensen på kliniken i Sundsvall sticker ut rejält -  bara 32 procent. 

Enkätföretaget noterar att resultat under 50 procent gör mätningen svårtolkad och påpekar att det väcker frågor.

När det gäller den senast genomförda medarbetarenkäten har vi tagit del av den som som omfattar 65 läkare inom hela länsverksamheten kirurgi.

Här var svarsfrekvensen 50 procent. 

Noterbart här är bland annat att 42 procent av de svarande INTE rekommenderar Region Västernorrland som arbetsplats.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Misstänkta felbehandlingar på Sundsvalls sjukhus

Mer i ämnet