– Då inleder vi en granskning och kräver att nätföretaget ska vidta åtgärder, säger Tommy Johansson som är avdelningschef för teknisk analys vid Energimarknadsinspektionen.
När han får höra om paret i Edsele som haft 31 avbrott på ett år reagerar han så här.
– Det är absolut inte ok, det är alldeles för mycket.
Kräver åtgärder
Enligt ellagen har en kund rätt till avbrottsersättning om strömavbrottet varat mer än tolv timmar. Privatpersoner kan också begära skadestånd av nätföretagen, även vid kortare avbrott. Och Ei kan kräva åtgärder av företagen, vid både långa eller upprepade avbrott.
– Då granskar vi vad företagen uppgett att avbrotten beror på och vilka åtgärder de tänker vidta. Vi vill se åtgärder som har koppling till avbrottsorsaken.
Kostsamt för samhället
Han säger att det är vanligt att träd faller på ledningar eller att snö tynger ner ledningar och att stolpar går av. Förutom olägenheterna för kunderna finns ekonomiska skäl till att förbättra leveranssäkerheten, menar han.
– Vi vet att det kostar samhället mycket pengar när det är strömavbrott. Man brukar räkna på ungefär 1 miljard kronor per år.
Kan besluta om vite
Det handlar bland annat om produktionsbortfall och maskiner som går sönder. Han säger att de granskar att företagen vidtar åtgärder som har koppling till avbrottsorsaken. Om företagen inte gör tillräckligt brukar myndigheten agera.
– Det vi kan göra om vi tycker att det behövs är att förena ett föreläggande med vite.
För varje vecka man inte åtgärdar bristen får företaget betala en summa.
Geografin ska inte spela roll
Han säger att oavsett var man bor i landet så ska elleveransen vara mer tillförlitlig än i till exempel makarna Zimmermanns exempel.
– Det menar jag. Det ska fungera bättre, säger Tommy Johansson.
Nedgrävda ledningar
På många håll, men inte alla, grävs ledningarna ner för att säkra leveranserna av el. Se mer om det i klippet.