Oro efter uppgifter om försök att häva bundna elavtal – Eon: Avtalen gäller

Uppdaterad
Publicerad

Elkoncernen Eon förnekar bestämt att man tänker försöka säga upp avtal med kunder som bundit sitt elpris.

Det med hänvisning till att Ukrainakriget och den energibrist som följt med det ska kunna betraktas som en ”oförutsedd händelse”.

– Eons ingångna avtal gäller. Vi hänvisar alltså inte till force majeure, säger Lena Berglund, chef för Eons norra region, till SVT i intervjun här.

Det var Sveriges Radios ekoredaktion som under onsdagen kunde berätta att flera svenska elbolag just nu undersöker möjligheten att kunna lösa avtalen med kunder som valt fast pris. Det med tanke på de skenande elpriserna och att vissa elbolag antas kunna få det svårt att få verksamheten att gå ihop på sikt.

Elkoncernen Eons kundtjänst, som haft ett hårt tryck en längre tid på grund av oron och de kraftiga elprishöjningarna den senaste tiden, hade det extra körigt under onsdagen. Det sedan SR:s nyhet gjort att många oroliga och upprörda kunder försökt kontakta bolaget för att få besked: Tänker ni försöka upphäva våra avtal med bundet elpris?

”Blev överraskad”

Men åtminstone Eons kunder kan alltså vara lugna, i alla fall i det avseendet.

– Jag måste säga att jag blev överraskad när jag fick höra om det här i morse, säger regionchefen Lena Berglund.

Det här är inget som du hört talas om att det var på gång? Att vissa aktörer i branschen undersöker möjligheterna att hävda force majeure?

– Som pressansvarig här på Eon, nej.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.