En av Nextjets missar är när flyget från Sundsvall till Göteborg istället hamnade i Luleå. Foto: Ylva Holmgren/SVT

”En pilot märkte att vi flög åt fel håll”

Uppdaterad
Publicerad

Pontus Rudbo hade firat av sin 60-årige far i Sundsvall och skulle flyga hem med sambo och tvååring till Göteborg – men hamnade i Luleå.

– Förvirringen var total, säger han.

Det var på måndagskvällen Pontus Rudbo med familj skulle lämna Sundsvall för Göteborg – trodde de. Förutom att Nextjetplanet var försenat några timmar märkte de inget ovanligt.

– Det stod rätt ortsnamn på gaten och ingen annan information hade gått fram.

nextjet

Så alla 34 passagerarna bordade planet i god tro men väl i luften var det en som anade oråd.

Pilot som passagerare

– Det var en pilot som satt som passagerare i närheten och han märkte att vi flög åt fel håll. Om han jobbade åt Nextjet eller inte vet jag inte. Så när vi landade i Luleå var förvirringen total, inte en enda av oss skulle ju dit. Det blev rätt sent men till slut fick vi komma till ett hotell i alla fall, berättar Pontus precis när de ska borda morgonplanet söderut – men inte till Göteborg för det var inställt.

I stället blev det med SAS via Arlanda.

– Hoppas bara vi får komma hem nu, säger Pontus Rudbo som aldrig varit med om något liknande.

Det har inte Charlotte Vikström, Sundsvall, heller. Hon skulle ner till Göteborg för jobbmöten men hamnade i Luleå.

– Just när vi skulle landa ropade flygvärdinnan i högtalarna att hon hade hört att det var några som skulle till Göteborg och att de i sådana fall satt på fel plan. Men alla skulle ju till Göteborg. Piloten kom ut i kabinen och förklarade att det blivit något misstag, han förstod inte att vi skulle till Göteborg.

Charlotte fick till slut ett hotellrum men klockan kvart över fyra på morgonen tog hon en taxi tillbaka till flygplatsen för att ta första bästa plan. Det visade sig gå till Arlanda och därifrån tog hon ett plan hem till Sundsvall.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

nextjet

Mer i ämnet