Johan Hamberg har väntat två år på att få fiber: ”Bedrövligt”

Publicerad

Många av IP Onlys kunder har hittills fått vänta förgäves på sin utlovade fiberanslutning i ett par års tid. En av dem är Johan Hamberg i Härnösand.
– Det var en väldans fart i början och vi skulle ha fiber indraget inom ett halvår. Nu har det gått två år, och ingen i villaområdet har fått några besked, säger Johan Hamberg.

I april 2016 fick Johan Hamberg och de andra i villaområdet brev från bredbandsleverantören IP Only med löfte om fiberanslutning efterföljande höst. Han var en av flera som nappade och skrev på.

Slangar för fibern drogs fram till tomtgränserna, dosor sattes upp på husväggarna och skyltar som skvallrade om att fiber var på gång sattes upp. De sitter fortfarande kvar.

Anmälan till ARN

Men ännu efter två år har ingen i det aktuella området fått någon fiber från IP Only.

Johan Hamberg gjorde som många andra runt om i landet som anser att IP Only inte uppfyllt sina löften: han gjorde en anmälan mot företaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Då hade han dessförinnan fått beskedet från bredbandsföretaget att det skulle kosta 6900 kronor att säga upp avtalet.

Kunde säga upp utan kostnad

– Men när anmälan kommit in till ARN så ringde en representant upp mig och sa att det gick utmärkt att annullera beställningen. Så jag kunde säga upp allting och behövde inte betala något heller. Jag såg till att få skriftligt på det också, berättar Johan Hamberg.

– Men alla här i området som tecknat avtal med dem tycker det är bedrövligt. Över staketen så pratas det om någon fått besked och när det ska bli av. Men ingen har hört något.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

SVT granskar fiberutbyggnaden

Mer i ämnet