Det var i förra veckan som ledarskribenten på Sundsvalls Tidning, opinionsbildaren och experten på sociala medier, Sofia Mirjamsdotter med 29 600 följare på Twitter lade ut följande tweet:
”På lördag fyller jag år! Har räknat ut att om alla mina följare swishar mig 100 spänn kan jag uppfylla min enda dröm i livet. Drömmer vidare...”
En stund senare följdes tweeten av ett nytt meddelande där det står: ”På begäran” följt av ett telefonnummer med koppling till swish.
Önskar sig ett hus vid havet
Sofia Mirjamsdotter får sedan frågan från en följare vad hennes dröm är och svarar först: ”En stuga på landet...” Och sedan i ett nytt svar: ”Eller kanske mer: ett litet hus vid havet.”
– Det var ett skämt och sedan var det en massa folk som hörde av sig, säger Sofia Mirjamsdotter och fortsätter:
– Det var ogenomtänkt, mitt syfte var inte att tigga pengar, hävdar hon.
Samtidigt lade hon ut sitt swishnummer så folk kunde skicka pengar, vilket de också gjorde.
– Det var bara jättedumt, säger hon och förklarar att hon tog bort inläggen i fredags.
Fick in 2000 kronor
Hur mycket pengar fick du in?
– Jag vet inte exakt men cirka 2000 kronor.
Vad ska du göra med de pengar som kommit in?
– Jag tänker höra av mig till de som skickat pengar och höra om de vill ha tillbaka pengarna och annars skänker jag pengarna till något, säger Sofia Mirjamsdotter.
Expert på sociala medier
Sofia Mirjamsdotter är en ofta anlitad expert när det gäller sociala medier och belönades med Stora journalistpriset 2011 som ”Årets förnyare” och är också ordförande för Publicistklubben i Södra Norrland.
Hennes arbetsgivare vill inte kommentera uppropet på Twitter.
– Jag kommer inte att diskutera det privata förehavandet, säger Karin Näslund som är chefredaktör på Sundsvalls Tidning, när vi frågar om det är lämpligt att en person som är opinionsbildare och journalist ber sina följare om att skänka pengar till ett hus.