Pontus Grafström har sedan i slutet av juni sålt sina och vänners gamla saker för att bidra till barn i krigsdrabbade länder. Foto: Jenny Stjernström/SVT

Popup-butik för att hjälpa barn i krig

Publicerad

En tillfällig butik har under sommaren slagits upp på torget i Härnösand. Hälften av intäkterna kommer att gå direkt till barn i krigsdrabbade länder. Bakom projektet är Pontus Grafström, som behövde en förändring i sitt liv, och samtidigt göra skillnad i världen.

Det började inifrån, när Pontus Grafström tröttnade på att bo ensam i en stuga utanför Härnösand. Han befann sig i en ganska jobbig period i livet och saknade att träffa människor.

–Jag känner att jag har varit ganska självcentrerad den senaste tiden i livet. Jag har tutat på från eget håll och varit ganska isolerad faktiskt, säger Pontus Grafström, som kom på idén om popup-butiken.

Pontus Grafström lämnade landet för att bli mer miljövänlig och vända blad i sitt liv, samtidigt som han ville bidra barn i krigsdrabbade länder.

”Den verkligheten slog mig”

I våras flyttade Pontus Grafström in till en lägenhet i Härnösand och sålde sina bilar för att ta sig runt på cykel i stället. I samma veva började han jobba som lärare och lärde känna elever från bland annat Syrien.

– De har verkligen andra förutsättningar när de växer upp och där de kommer ifrån, den verkligheten slog mig. Sen fyllde jag 30 nyligen och det blev någon slags 30-årskris alltihop. Det har resulterat i att jag gärna ville dela med mig, säger han.

Fått hjälp från nära och kära

Då kom han på ett sätt att bidra. När han hittade lokalen var det inte svårt att fylla den med saker att sälja. Genom åren har Pontus själv samlat på sig en massa saker samt att kompisar och familjemedlemmar skänkt prylar.

På övervåningen har Pontus sin ateljé där han både målar nya tavlor, men också säljer konst.
Konsten är det som drar in mest pengar och gör störst skillnad i projektet.

– Jag har lite tavlor som jag målat i mitt personliga space, en kompis har backat upp med lite grejer. Pappa har varit här och hjälpt till med att bygga hyllor. Det har varit några stycken som varit involverad i det här.

Allt från surfbrädor, kasettband, kläder och konst har genererat i cirka 36 000 kronor.

Pontus Grafström har fått positiva reaktioner från kunderna. - Det är en stadskärna med många lediga lokaler, och man pratar mycket om hur ska vi få Härnösand att leva upp. Så många tycker att det är kul att man tar initiativ och gör någonting, säger han. Foto: Jenny Stjernström/SVT

– Varje pryl har jag ett ansvar för. Jag blir lite lättare om axlarna för varje pryl som någon annan hittar och tycker om, samtidigt känns det bra för mig att kunna dela med mig till människor som behöver det, och förhoppningsvis för den som hittar något att de också bidrar till de här barnen i krigsdrabbade områden.

En lokalskivhandlare har skänkt vinyler.

Cirka 18 000 till barn i krig

50 procent av intäkterna kommer gå till organisationen Warchild och den andra hälften till butikens lokalhyra, och för att kunna ha den rullandes.

SVT: Går det att vara säker på att pengarna går till den här organisationen?

–Jag kan inte mer än ge mitt ord men när vi säljer varje liten sak skriver vi ner vad vi har sålt och vad den kostade och sen har jag en överrenskommelse med Warchild att i slutet på den här månaden när vi har hela listan kommer överföringen, säger Pontus Grafström.

Butiken kommer att vara öppen till och med den 27:e augusti.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer