Foto: SVT

Revisorerna riktar skarp kritik mot socialnämnden i Sundsvalls kommun

Uppdaterad
Publicerad

Revisorerna i Sundsvalls kommun riktar en anmärkning mot socialnämnden i Sundsvall. De menar också att kommunstyrelsens uppföljning är för passiv.

Socialnämnden i Sundsvall har i många år kämpat med underskott. I fjol redovisade nämnden ett underskott på 154 miljoner kronor. Något som fått revisorerna att reagera.

”Vi riktar anmärkning mot socialnämnden med anledning av brister i styrning, ledning och internkontroll av ekonomi, vilket medverkat till ett budgetunderskott på -154 miljoner kronor”.

Når ej krav på ekonomisk hushållning

Kommunfullmäktige har beslutat att ställa sig bakom anmärkningen, men beviljar nämnden ansvarsfrihet för 2018. Vilket var vad revisorerna föreslog.

Revisorerna konstaterar också att kommunen, som helhet, inte når kravet på god ekonomisk hushållning under fjolåret. De påtalar att det är viktigt med ”aktiva åtgärder” och en ”aktiv ekonomistyrning” mot bakgrund av ovanstående.

Kritik mot kommunstyrelsen

Även barn- och utbildningsnämnden och kommunstyrelsen får kritik av revisorerna. Barn- och utbildningsnämnden för att inte signalerat befarade underskott till fullmäktige i tillräcklig omfattning.

Kommunstyrelsen får kritik för att frågor om socialnämndens och barn- och utbildningsnämndens båda underskott inte beretts inför kommunfullmäktige i tillräcklig omfattning.

Underfinansierad budget

Revisorerna påpekar att kommunstyrelsen bereder budgetar inför fullmäktige som är underfinansierade år efter år. Och att politikerna i KS inte i tillräcklig omfattning kvalitetssäkrat budgetens realism i förhållande till faktiskt kostnadsnivå.

Kommunens resultat försämrades kraftigt under 2018, jämfört med 2017. Resultatet på -106,2 miljoner kronor för 2018 är en försämring med drygt 253 miljoner kronor.

– Vi måste verkligen komma tillrätta med kommunens ekonomi. Vi har inte råd att ha sådana här underskott framöver, säger Peder Björk (S) kommunalråd.

Se över administration

Det handlar om att se över hela kommunens kostnader understryker han.

– Vi har ett förslag på att minska kostnaderna med 60 miljoner kronor, med fokus i huvudsak på administrativa åtgärder. Det förslaget kommer nu under våren, säger Peder Björk (S).

GOD EKONOMISK HUSHÅLLNING

I kommunallagens kapitel 11 regleras god ekonomisk hushållning.

Där står att kommuner och landsting ska ha en god ekonomisk hushållning i sin verksamhet. Fullmäktige ska besluta om riktlinjer för god ekonomisk hushållning för kommunen eller landstinget.

Så här beskrivs det på Sundsvalls kommuns hemsida:

”God ekonomisk hushållning förutsätter inte bara att den löpande verksamheten under året kan finansieras med intäkter. För att inte behöva göra besparingar i verksamheten enskilda år, då intäkterna (skatteintäkter och statsbidrag) plötsligt viker eller då oförutsedda kostnadsökningar uppstår, krävs att kommunen har en buffert i sin ekonomi.

För Sundsvalls kommun innebär god ekonomisk hushållning dessutom att verksamheten bedrivs effektivt, det vill säga den kommunala servicen ska infria kommuninnevånarnas behov och förväntningar (ändamålsenlighet) och dessutom bedrivas på ett kostnadseffektivt sätt.

För att nå en god ekonomisk hushållning krävs ett metodiskt arbete efter att mål och resursplanen har fastställs av fullmäktige och att kommunen har förmåga att anpassa sig efter förändrade förutsättningar under året.”

(källa SKL och Sundsvalls kommun)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.