Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Den blivande skolhunden Mimmi hoppar bekvämt upp i knä på eleven Moa Pålsson, som är lite blyg. En liten hund som skänker stor glädje, vittnar även eleven Lewisia Westman om. Följ med in på skolan Bikupan och möt Mimmi och se hur hon vant rör sig i lokalerna. Foto: Anna Beijron/SVT

Skolhunden Mimmi hjälper elever i Ånge – ”Man kan gosa med henne”

Uppdaterad
Publicerad

Ånge kommun har två skolhundar för att stötta elever, nu vill man utöka antalet till tre. Möt lilla Mimmi som provar på jobbet som skolhund på resursskolan i Ånge.

– Jag tycker att hon ska vara en skolhund för hon trivs här, säger eleven Lewisia Westman.

Trots att hon är liten gör hon stor nytta. Elevernas förtroende har hon redan. Nu väntar bara psykologiska lämplighetstester innan hon kan påbörja en utbildning till social tjänstehund.

– Man lugnar ner sig när man är med Mimmi, konstaterar Linnéa Sundström Wiklund i årskurs 5.

Utmaningar i skolan i Västernorrland

Skolhundar och allergier

I Ånge kommun finns redan två skolhundar, och nu kan Mimmi bli den tredje. Varje fredag är hon med på resursskolan. Hundarna skänker lugn och trygghet.

– Vi ser att våra hundar söker sig till de elever som kanske behöver det mest, konstaterar biträdande skolchefen Eva-Lena Årmyr.

Det gäller att ha en hund som är ”allergivänlig”, även om det inte finns några helt allergisäkra hundar.

Hundarna minskar frånvaron

Hundarna används i flera av kommunens grundskolor och har bidragit till att en del elever som haft problematisk skolfrånvaro nu kommer.

– Några elever har uttryckt det: Jag kommer för att träffa skolhunden. Det är första steget och får man dem att vilja komma så blir de trygga i det. Sedan kan det funka även utan skolhund, säger biträdande skolchef Eva-Lena Årmyr.

Kan man ha en skolkatt också?

Tre kommuner i Västernorrland har tjänstehundar. Någon elev i Ånge har också uttryckt önskan om en katt i skolan, men än så länge får de nöja sig med de som stryker runt skolan utomhus.

I videon får du se hur Mimmi känner sig hemma i skolan och hur eleverna uppfattar hennes närvaro.

VILKA KOMMUNER I VÄSTERNORRLAND HAR tjänstehundar?

SVT:s enkät till kommunerna i Västernorrland visar att tre av sju kommuner har sociala tjänstehundar, som det heter. Två kommuner använder dem i skolan.

Hur många som finns totalt i landet är oklart. Skolverket samlar inte in statistik kring tjänstehundar i den svenska skolan.

Örnsköldsvik: Ja, har fyra certifierade vårdhundar och två hundar under utbildning. Används inom skola, daglig verksamhet och äldreomsorg.

Ånge: Ja, har två skolhundar och siktar på att ha tre inom kort.

Härnösand: Ja, har vårdhundar inom socialförvaltningen men inte i skolan.

Sundsvall: Nej, har ingen hund i någon av sina verksamheter.

Sollefteå: Edsele friskola hade Aramis sedan 2017. Nu finns hunden Athos på Ramsele skola två dagar i veckan.

Kramfors: Nej. Men det händer att anställda tar med sin hund på jobbet och det är ett mycket uppskattat sällskap för de äldre.

Timrå: Nej.

Källa: Kommunerna själva.

Vad är en social tjänstehund?

Hundar som, tillsammans med sina förare, arbetar inom framförallt skola, vård och omsorg med hundunderstödda insatser.

En social tjänstehund är alltid utbildad och arbetar alltid tillsammans med sin förare. Den sociala tjänstehunden arbetar som kollega med sin förare och utför insatser mot en tredje person.

Vad säger forskningen om sociala tjänstehundar?

  • Hundunderstödda aktiviteter på äldreboenden leder till minskad depression, ökad livskvalité, fler sociala interaktioner, lägre hjärtfrekvens och blodtryck, samt högre kroppstemperatur.
  • Hundunderstödd terapi på sjukhus ökar patienternas välmående och minskar ångest, depression och stress.
  • Hundunderstödd pedagogik i form av läshundar leder till förbättrad läsförmåga hos skolelever och har positiva effekter på inlärningen.

källa: SLU

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Utmaningar i skolan i Västernorrland

Mer i ämnet