Kommunen har nu börjat planera för hur infrastrukturen ska se ut för olika typer av drönare i framtiden. Målsättningen är att ha en fungerande infrastruktur i luften som ska vara förberedd för olika typer av drönare.
Till exempel hoppas man på passagerardrönare i luften om två till tre år.
– Det kommer vara reglerat var de får flyga, säger Niklas Andersson som är infrastrukturstrateg på Sundsvalls kommun.
Med eller utan pilot?
Passagerardrönare är lika stor som en kombibil och kan användas ungefär som en taxi eller för pendling.
En konsult som kommunen tar hjälp av vid planeringen berättar att passagerardrönarna brukar vara pilotlösa.
– Det är säkrare pilotlöst men av psykologiska skäl tror branschen att man ska ha en pilot, säger Hans Siljebäck som jobbar med strategiska produkter på konsultföretaget Independent Business Group.
Nyttodrönare inom sjukvården
Det finns även planer för nyttodrönare, som är i mindre storlek och som kan transportera exempelvis hjärtstartare eller blodprover mellan hälsocentraler till sjukhus.
– Vilket är kostnadseffektivt, billigare och snabbare för hälsocentraler och sjukhus, säger Niklas Andersson.