Mikael Engström bevakar Ånge kommun för Sundsvalls tidning och Mittmedia. Han är den enda journalisten i den 3300 kvadratkilometer stora kommunen med drygt 9000 innevånare, enligt en sammanställning från Institutet för mediestudier.
– Ånge behöver synas i mediebruset, tycker jag. Jag bor ju i kommunen och vill också veta vad som händer, säger han och menar att sociala medier inte räcker som informationskälla.
Många kommuner saknar redaktioner
Även om bemanningen är den minsta tänkbara har Ånge en kommun, trots allt, en journalist som både bor och jobbar i kommunen och så ser det inte ut på alla håll. 36 svenska kommuner har ingen fast journalistisk bevakning och i Norrland saknar nästan var fjärde kommun en redaktion.
– Undersökningar visar att människor är väldigt intresserade av lokal journalistik, berättar Kajsa Falasca som är medieforskare på Mittuniversitetet.
Hon fortsätter:
– Det blir ett problem för samhället om det inte finns någon journalistik som människor kan ta del av.
Annonspengarna går utomlands
Förklaringen till att mediebevakningen försvinner ligger i övergången från papperstidningar till digitala publikationer, det menar i alla fall Lars Truedson på Institutet för mediestudier.
– Det är en enorm konkurrens om annonsmarknaden där alla nya pengar, sedan nästan tio år, har gått till Google och Facebook och inte stannat och köpt journalister här i Sverige, säger han.
Ingen snabb vändning att vänta
Lars Truedson vill inte förutspå någon snabb vändning.
– Det blir nog så att man skär ned lite till och sedan satsar man på digitala prenumerationer. Förhoppningsvis hinner den marknaden växa så mycket att det finansierar redaktionerna innan papperstidningsläsarna har dött ut.