Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet redovisas miljonkostnaderna som Västerås stad hittills haft kopplat till ärendet med avfallsanläggningen utanför Skultuna. Foto: Robert Gustavsson/SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Så mycket har Skultunatippen kostat Västerås stad – hittills

Uppdaterad
Publicerad

Turerna med Skultunatippen har varit många och än är det inte slut. För miljö- och hälsoskyddsförvaltningen på Västerås stad har ärendet inneburit många timmar och en hel hög med utgifter för att kunna bekräfta företagskoncernen NMT:s uppgifter.

2018 inkom NM Trading och transport, som drivit Skultunatippen, med ett anmälningsärende. Där och då anade personalen på miljö-och hälsoskyddsförvaltningen inga konstigheter. Drygt ett år senare blossade en brand upp på anläggningen och kommunen började bli misstänksamma. 

– Vi konstaterade att det var mycket och gammalt avfall på plats. De verkade inte bedriva någon sorteringsverksamhet. Man får ha väldigt mycket avfall så länge man sorterar, sen är det beroende på olika delar i miljöbalken. Men då beslutade vi i maj 2019 att företaget inte får ta in mer avfall, berättar Marianne Lidman Hägnesten, direktör på förvaltningen. 

Det var det första föreläggandet som anläggningen fick och efter det har många fler tillkommit. För att styrka de uppgifter som företaget inkommit med, har kommunen bland annat behövt betala för extra tjänster där man fått svar på hur det egentligen ligger till.

Exempelvis med drönarflygningar över avfallet för att ta reda på avfallets volym och vikt.

1 500 timmar har lagts ner på ärendet

Marianne Lidman Hägnesten på miljö-och hälsoskyddsförvaltningen uppskattar att inspektörerna som haft hand om ärendet lagt ner cirka 1 500 timmar totalt. 

– Det är inget normalt ärende. Det borde handla om 20-30 timmar i året maximalt. Per år får man ut cirka 1 000 timmar i tillsyn för en inspektör, förklarar hon. 

Kommunen har även betalat för advokat. Det då företaget överklagat alla beslut som miljö-och konsumentnämnden fattat. Trots alla kostnader menar Lidman Hägnesten att alla har behövts för att kunna ta nästa steg i ärendet. 

– Vi har behövt underlagen för att gå vidare, inget har varit bortkastat, säger hon.

Hör mer i klippet om kostnaderna som Västerås stad haft kopplat till ärendet med Skultunatippen.

Gnistan som tände det infekterade bråket  – detta har hänt

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Skultuna avfallsanläggning – detta har hänt Foto: SVT/Storyblocks

Vi begärde ut alla fakturor som hör till ärendet med Skultunatippen och på så vis kunde vi räkna ut hur mycket kommunen betalat i kostnader kopplat till ärendet.

Enligt miljö-och hälsoskyddsförvaltningen tjänar en inspektör cirka 35 000 kronor i månaden. Med ärendet har en inspektör jobbat cirka 1 500 timmar totalt. Per år lägger en inspektör 1 000 timmar på tillsyn. Utifrån det räknade vi ut att en inspektör jobbat i 18 månader med ärendet, vilket blir cirka 630 000 kronor. Eftersom det inte går att få ut exakt antal timmar, utan endast på ett ungefär, går det ej att räkna ut exempelvis arbetsgivaravgifter, därav har vi räknat utifrån månadslönen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Avfallsanläggningen i Skultuna

Mer i ämnet