2018 inkom NM Trading och transport, som drivit Skultunatippen, med ett anmälningsärende. Där och då anade personalen på miljö-och hälsoskyddsförvaltningen inga konstigheter. Drygt ett år senare blossade en brand upp på anläggningen och kommunen började bli misstänksamma.
– Vi konstaterade att det var mycket och gammalt avfall på plats. De verkade inte bedriva någon sorteringsverksamhet. Man får ha väldigt mycket avfall så länge man sorterar, sen är det beroende på olika delar i miljöbalken. Men då beslutade vi i maj 2019 att företaget inte får ta in mer avfall, berättar Marianne Lidman Hägnesten, direktör på förvaltningen.
Det var det första föreläggandet som anläggningen fick och efter det har många fler tillkommit. För att styrka de uppgifter som företaget inkommit med, har kommunen bland annat behövt betala för extra tjänster där man fått svar på hur det egentligen ligger till.
Exempelvis med drönarflygningar över avfallet för att ta reda på avfallets volym och vikt.
1 500 timmar har lagts ner på ärendet
Marianne Lidman Hägnesten på miljö-och hälsoskyddsförvaltningen uppskattar att inspektörerna som haft hand om ärendet lagt ner cirka 1 500 timmar totalt.
– Det är inget normalt ärende. Det borde handla om 20-30 timmar i året maximalt. Per år får man ut cirka 1 000 timmar i tillsyn för en inspektör, förklarar hon.
Kommunen har även betalat för advokat. Det då företaget överklagat alla beslut som miljö-och konsumentnämnden fattat. Trots alla kostnader menar Lidman Hägnesten att alla har behövts för att kunna ta nästa steg i ärendet.
– Vi har behövt underlagen för att gå vidare, inget har varit bortkastat, säger hon.
Hör mer i klippet om kostnaderna som Västerås stad haft kopplat till ärendet med Skultunatippen.
Gnistan som tände det infekterade bråket – detta har hänt