– De ska följas, det är inte frivilligt, säger Therese Lindahl, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).
– Vi hör ifrån rektorer och skolpersonal att det är svårt att veta hur man ska agera och bete sig. Men det här är redan tydligt reglerat.
(Se faktaruta.)
Har tre alternativ
Elever med intellektuell funktionsnedsättning som efter utredning fått rätt till mottagande i grundsärskolan har i dagsläget tre alternativ när det kommer till förskoleklass.
- Att gå integrerat i grundskola
- Att stanna kvar ett extra år i sin förskola
- Att börja ett år tidigt i grundsärskolan
Enligt SPSM är det viktigt att tillföra kunskap och resurser och att uppmuntra ett engagemang hos skolpersonalen som gör att fler barn, även med stora vårdbehov och diagnoser, kan integreras i vanlig förskoleklass.
– Det finns positiva exempel, bland annat i Stockholm, där grundsärskolan och grundskolan samarbetar kring integrerad förskoleklass. Men då kan det ju vara så att verksamheterna ligger nära varandra, att både skolmiljö och till exempel matsal redan är tillgänglighetsanpassad.
– Sådant blir svårare kanske i mindre kommuner där de olika skolformerna inte finns intill varandra, säger Therese Lindahl på SPSM.