Hilda och Signe är tvillingar, men bara en av dem har gått i förskoleklass. För Signe fanns inget självklart alternativ. Foto: SVT

Ingen förskoleklass i grundsärskolan: ”Det är att diskriminera vissa grupper”

Publicerad

Det har gått ett och ett halvt år sedan förskoleklassen blev en obligatorisk del av svenska skolan. Men inom grundsärskolan finns fortfarande ingen egen verksamhet.

– Det är ju att diskriminera vissa grupper av barn, säger Maria Celion Ludvigsson, förälder till tvillingarna Hilda och Signe i Västerås.

Elever som tillhör grundsärskolans målgrupp är idag hänvisade att gå integrerat i grundskolans grupp, där verksamheten då ska anpassas efter barnets behov. Något som kan kräva ökade resurser, kompetensutveckling och tillgänglighetsanpassning.

Alternativen är att stanna kvar i förskolan ett år extra eller att börja grundsärskola direkt som sexåring. (Se faktaruta).

– En sådan situation riskerar ju bli beroende av hur villig den enskilda rektorn eller skolledningen är att göra förändringar, eller vad de har möjlighet till snarare än vad som är det bästa för barnet och vad vårdnadshavarna önskar, menar Maria Celion Ludvigsson.

Västerås tittar på lösning

Västerås är ett exempel på kommun som nu tittar på möjligheterna att tillgodose förskoleklassplaceringar inom grundsärskolan. Positivt, tycker Maria Celion Ludvigsson, som också är engagerad i föreningen Rörelsehindrade barn och ungdomar (RBU), Västmanland.

– Jag har ställt mig kritisk till att Västerås stad inte kan erbjuda en förskoleklass för dessa barn som kräver en ”annorlunda” skolgång. Om grundsärskolan kunde erbjuda förskoleklass så hamnar barnen på rätt ställe på en gång – vilket jag ser som en stor fördel!

Förskoleklass och grundsärskola:

Förskoleklassen året före skolstarten är sedan hösten 2018 en obligatorisk verksamhet som ska vara till för och ge alla barn en brygga från förskolan och en bra start in i skolan.

Eftersom det inte finns någon förskoleklass inom dagens grundsärskola är även de barn med intellektuell funktionsnedsättning som efter utredning fått rätt till mottagande i grundsärskola hänvisade till den vanliga grundskolans verksamhet.

I Skolverkets allmänna råd står bland annat att utbildningen i förskoleklassen ska ”anpassas till alla barn och elever. Det är viktigt att barn och elever som är i behov av stöd får det utifrån sina behov och förutsättningar”.

Möjlighet finns dock om det anses vara för barnets bästa och i dialog med vårdnadshavare  – till exempel på grund av barnets stora vårdbehov –  att eleven antingen stannar ett år till i sin förskola eller börjar på grundsärskolan redan som sexåring.

Källa: Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.