Elever som tillhör grundsärskolans målgrupp är idag hänvisade att gå integrerat i grundskolans grupp, där verksamheten då ska anpassas efter barnets behov. Något som kan kräva ökade resurser, kompetensutveckling och tillgänglighetsanpassning.
Alternativen är att stanna kvar i förskolan ett år extra eller att börja grundsärskola direkt som sexåring. (Se faktaruta).
– En sådan situation riskerar ju bli beroende av hur villig den enskilda rektorn eller skolledningen är att göra förändringar, eller vad de har möjlighet till snarare än vad som är det bästa för barnet och vad vårdnadshavarna önskar, menar Maria Celion Ludvigsson.
Västerås tittar på lösning
Västerås är ett exempel på kommun som nu tittar på möjligheterna att tillgodose förskoleklassplaceringar inom grundsärskolan. Positivt, tycker Maria Celion Ludvigsson, som också är engagerad i föreningen Rörelsehindrade barn och ungdomar (RBU), Västmanland.
– Jag har ställt mig kritisk till att Västerås stad inte kan erbjuda en förskoleklass för dessa barn som kräver en ”annorlunda” skolgång. Om grundsärskolan kunde erbjuda förskoleklass så hamnar barnen på rätt ställe på en gång – vilket jag ser som en stor fördel!