– Olika aktörer tittar nu på hur man kan förbättra förbindelserna i stråket Oslo-Stockholm och Trafikverket har identifierat vad som krävs för att få ner restiderna rejält, och på Mälarbanan handlar det om att förbättra befintlig järnväg: byta ut räls och växlar och bygga ut till dubbelspår så man kan köra 250 km/h, säger Anita Iversen, planchef Köpings kommun.
Långsiktig plan med dubbelspår
Men just Köping är något av en flaskhals då spåret ringlar sig i ett S genom bebyggelsen. Trafikverket ser därför inte att man kan byta till dubbelspår som läget ser ut nu, men att det i framtiden kommer att behövas dubbelspår på sträckan från Valskog till Munktorp och därför har detta förslag till ny sträckning genom Köping tagits fram.
Det är i dagsläget oklart när det här kan bli verklighet men det handlar om flera årtionden fram i tiden.
Positivt för pendlingen
– Köpingsbor kommer kunna pendla väldigt enkelt, så det betyder ju att Köping kan bli mer attraktivt som bostadsort, och företag i Köping kan rekrytera personal från fler orter än idag och hitta den spetskompetens som de behöver, säger Anita Iversen.