Det är forskare vid Mälardalens högskola, Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet som gjort en studie av samtal till sjukvårdsrådgivningen 1177. Resultatet visar att patientsäkerheten ökar om uppringaren får svara på öppna medicinska frågor om sitt mående istället för slutna frågor som alltså kan besvaras med ja eller nej.
Öppna frågor ger sjukvårdsrådgivarna mer information om symptomen och därmed ett bättre bedömningsunderlag som ökar förutsättningarna för att ge uppringaren rätt sjukvårdsrådgivning.
– Resultaten från vår studie kan direkt användas av sjuksköterskor som arbetar med telefonrådgivning för att ge högre patientsäkerhet och minska antalet anmälningar om patientskada, säger Inger K Holmström, professor i vårdvetenskap vid MDH.
Totalt har 52 samtal analyserats och jämförts med tidigare forskning. Förutom att sjuksköterskorna i de normala samtalen ställde fler öppna medicinska frågor använde de sig också mer av patientaktiverande samtalsstrategier, så som att humma med och uppmuntra uppringarens berättelse.
– Att använda detta arbetssätt för en högre patientsäkerhet tar inte längre tid. Enligt vår analys var samtalen ungefär lika långa, cirka 5,5 minuter, säger Inger K Holmström.