– Att skydda sig mot att någon flyttar in till mig, det har vi inget stoppsystem för i dag. För många gånger är det en riktig inflyttning så vi måste ju alltid undersöka vad det är som har varit fel, säger Marie Mattsson Vangekrantz, samordnare för ID–relaterad brottslighet Skatteverket.
Flera luckor i systemet
Marie är en av experterna i en statlig utredning som just nu ser över luckor och lämnar förslag på åtgärder för att stoppa ett felaktigt utnyttjande av välfärdsstatens olika bidrag, som RUT, ROT och socialbidrag. Utredningen är en konskevens av en rapport sammanställd av BRÅ där man konstaterar att folkbokföringsregistret i många fall är nyckeln och ligger till grund för flera olika myndigheters utbetalningar. Men Skatteverket har ingen möjlighet att kontrollera alla flytt och nyregistreringar.
– Vi har en miljon flyttanmälningar per år. Det är en stor utmaning att hitta de som har riskvärden och i nästa led kan bli någon form av bidragsbrott, säger Marie Mattsson Vangekrantz.
Skatteverket vill upptäcka fler
Idag förs inte alltid information om felaktiga folkbokföringar vidare automatiskt till andra myndigheter. Bara när Skatteverket har anledning att misstänka brott eller felaktigt utnyttjande. Därför är upptäcksrisken låg och det vill Skatteverket förändra.
– Vi har vår analysverksamhet som tittar på riskfaktorer hos de aktörer som medvetet gör fel och tillskansar sig olika förmåner i samhället. Och vi arbetar gemensamt för att hitta de faktorerna på ett bra sätt, säger Tobias Wijk, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.