Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”När man fick hjälpmedel, fick man sannolikt information” Foto: Region Örebro

”När man fick hjälpmedel, fick man sannolikt information”

Uppdaterad
Publicerad

Döva och hörselskadade som bor i Örebro är upprörda över fakturan som de fick i förra veckan från Region Örebro, som handlar om abonnemangsavgift för personliga hjälpmedel. Nu svarar Region Örebro län på kritiken.

Nyhetstecken: Några personer som kritiserar abonnemangsavgiften menar att de fått hjälpmedlen för länge sedan, eller fått hjälpmedlet i en annan region och sedan flyttat till Örebro, och därför inte borde omfattas av abonnemanget. Vad är regionens kommentar till kritiken?

– När man fick ett eller flera hjälpmedel, fick man sannolikt också ta del av skriftlig information. Av denna information framgår bland annat vilket ansvar man har när man lånar hjälpmedel och vilket ansvar som Region Örebro län har, samt även instruktioner med mera. Handlingen ger dock inte den som lånar hjälpmedel rätt att slippa betala de avgifter som nämns ovan, säger Mats Eriksson, områdeschef för Habilitering och hjälpmedel i Region Örebro län.

– Har man fått hjälpmedlet i en annan region och flyttat till Örebro län så har regionen övertagit förskrivningsansvaret för hjälpmedlet, säger Mats Eriksson.

Nyhetstecken: Andra menar att de inte har fått information om att abonnemang på hjälpmedel har införts. Hur har har ni kommunicerat att beslut har tagits om abonnemang på hjälpmedel? Vad är regionens kommentar till kritiken?

– Region Örebro län har informerat patienter och länsinvånare, till exempel: Annonser i länets tidningar, Information på regionens webbplats, på 1177.se och regionens Facebook-sida, Information i den bilaga som går ut tillsammans med samlingsfakturan (där abonnemangsavgiften finns med), Patienterna får muntlig information när de kontaktar och besöker verksamheterna, Det finns affischer i receptioner och väntrum och Information till berörda patientföreningar och brukarorganisationer vid brukarråd och via skriftlig information, säger Mats Eriksson till Nyhetstecken.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Teckenspråksvärlden

Mer i ämnet