Bakgrunden till den rättsliga tvisten är att Google vid sökningar på olika produkter länkar vidare till sin egen prisjämförelsesajt. På så vis går andra jämförelsesajter miste om trafik på sina sajter. Foto: Claudio Bresciani / TT

Pricerunner stämmer Google på 22 miljarder

Uppdaterad
Publicerad

Pricerunner stämmer Google på miljardbelopp. Jämförelsesajten anser att Google trots en tidigare fällning manipulerar de produktpriser som visas i sökresultatet och på så sätt gynnar sin egen jämförelsetjänst.

EU-kommissionen konstaterade 2017 att Google brutit mot konkurrenslagstiftningen i EU genom att gynna sin egen prisjämförelsetjänst framför andra bolags liknande tjänster. Eftersom Google nästan helt dominerar på marknaden har företaget en skyldighet att i viss mån släppa fram konkurrenter.

Pricerunner stämmer nu Google vid Patent- och marknadsdomstolen i Stockholm.

”Efter omfattande och noggranna förberedelser har vi i dag stämt Google på närmare 22 miljarder kronor. Vi vill självklart få ersättning för den skada som Google orsakat oss under många år, men vi ser också stämningsansökan som en fight för konsumenterna, som har lidit stor skada av Googles brott mot konkurrenslagstiftningen under de senaste 14 åren och som fortsätter pågå här och nu”, säger Mikael Lindahl, vd för Pricerunner, i ett pressmeddelande.

Enligt den utredning som Pricerunner beställt är de varor som visas i Googles jämförelsetjänst i snitt 12-14 procent dyrare än de varor som visas hos andra jämförelsetjänster.

Skadeståndskravet kan bli högre

Skadeståndsanspråket på 22 miljarder grundar sig i vad Pricerunner anser sig ha har förlorat i utebliven vinst.

TT: Ni har intäkter på 400 miljoner kronor på ett år. Hur kan ni komma fram till den här jättesumman?

– Det låter mycket, men det gäller under 14 år, och det gäller Storbritannien, Danmark och Sverige. Det är ingen hittepåsumma, säger Mikael Lindahl.

Pricerunner anser att Google fortfarande bryter mot lagen och företagets skadeståndskrav kan därför komma att bli ännu högre.

”Fungerar väl”

I en kommentar till TT skriver Frederic Abrard, Googles chef för shoppingannnons-systemet, att de förändringar som bolaget gjorde i systemet för shoppingannonser 2017 fungerar väl.

”Pricerunner har valt att inte använda sig av shoppingannonser på Google, och har kanske därför inte sett samma goda resultat som andra. Vi ser fram emot att försvara vår sak i domstol”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.