Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix

Granskning: Fel, förseningar och frågetecken kring kritiserade resebolaget Detur

Uppdaterad
Publicerad

Resebolaget har sågats för inställda resor och försenade återbetalningar. Men SVT:s granskning visar att Detur också har uppmärksammats för andra förseningar.

Under pandemin fick Detur en dryg miljon i statligt stöd. Men i fjol fick man ett återkrav på en del av pengarna efter att man inte kommit in med en avstämning på utsatt tid. I slutänden slapp Detur dock betala efter att en domstol konstaterat brister i Tillväxtverkets beslutsformuleringar.

Men det var inte enda gången Detur fått påpekanden om förseningar.

SVT Nyheter granskar

I början av 2022 kom ett föreläggande från Bolagsverket, som inte fått in allt nödvändigt material kring Deturs årsredovisning för 2020. Bolagsverket aviserade att man kunde starta en process för likvidation av Detur.

Detur kompletterade och ärendet avskrevs.

Deturs presskontakt Tim Åström skriver till SVT att rapporteringen till Tillväxtverket försenades när Detur i början av 2021 hade en minimal bemanning till följd av pandemin. Även fördröjningen mot Bolagsverket beskriver han som en miss. Han framhåller att 2020 generellt präglades av pandemin och för Deturs del också av ett ägarbyte.

Bröt med revisorn

I årsredovisningen kom kritiska kommentarer från Deturs revisor, bland annat om att årsredovisningen upprättats så sent att man inte kunnat hålla bolagsstämma inom den tid lagen föreskriver.

Detur hade liksom övriga branschen drabbats hårt av pandemin, och 2020 tappat nästan alla intäkter. Bolaget var med 165 000 kronor på kontot skyldigt kunderna tio miljoner. Enligt revisorn var det ”en väsentlig osäkerhetsfaktor” som kunde leda till ”betydande tvivel om företagets förmåga att fortsätta” om inte ägarna sköt till pengar.

Enligt Detur skedde sedan just detta, och i dag ska inga av 2020-kraven finnas kvar.

Strax efter de kritiska kommentarerna byttes revisorn ut. ”Föreligger inga förutsättningar för fortsatt samarbete p.g.a. meningsskiljaktigheter” skrev han själv.

Enligt Detur var det bolagsledningen som initierat bytet. Man hade varit oense om värderingen av bolagets så kallade goodwill, men inte märkt några samarbetsproblem.

Läs mer: Missnöjda kunder ansöker om hjälp från Kronofogden

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Kunden har rätt att kräva pengarna tillbaka om avtalet inte kunnat hållas, säger Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand. Foto: SVT/TT

Bakgrund: Detta är Detur

Detur Sweden AB har ordnat semesterresor för svenskar i över 20 år. Enligt bolaget, som fram till nyligen omsatte över 250 miljoner kronor, har man haft runt en miljon kunder sedan starten. 2020 fick man nya ägare som planerar att skapa en ”skandinavisk researrangör som är en global aktör”. Det året visade Detur ett minusresultat på fem miljoner, men enligt presskontakten Tim Åström räknar man med ett positivt resultat för 2021, och med att under 2022 omsätta en miljard på koncernnivå.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT Nyheter granskar

Mer i ämnet