Mark Zuckerberg annonserade tidigare i veckan att inlägg som uppmanar till våld ska tas bort. Foto: Mark Lennihan/AP

Storbolag i annonsbojkott mot Facebook

Uppdaterad
Publicerad

Över 150 företag i USA försöker få Facebook att agera hårdare mot hat och rasism genom en annonsbojkott. Nu vänder sig kampanjen till aktörer utanför USA med förhoppningen om att öka trycket på plattformen.

Bland de hundratals företagen som bestämt sig för att dra in annonser på Facebook finns jättar som Starbucks, Verizon, Unilever och Coca Cola.

Initiativtagare till bojkotten är bland annat den ideella organisationen Color of Change som arbetar för att stärka svartas rättigheter i USA.

Kritik mot Trump-inlägg

Kampanjen är ytterligare ett exempel på den massiva kritik som Facebook och dess grundare Mark Zuckerberg fått utstå den senaste tiden. Bakgrunden är hur plattformen valt att hantera inlägg från USA:s president Donald Trump.

Framför allt gäller det ett inlägg där presidenten skrev ”when the looting starts, the shooting starts” (ungefär: ”När plundringen börjar så börjar skjutningarna”). Uttrycket, som av många ses som djupt rasistiskt, kommer från en polischef i Miami på 60-talet som riktade budskapet till stadens svarta invånare.

Facebook valde att inte ta bort inlägget och följde inte heller Twitters exempel med att göra en markering i anslutning till inlägget, som förklarades bryta mot plattformens regler.

”Ett misslyckande”

Sedan dess har kraven växt på att Facebook ska ändra sina regler kring vilket innehåll som tillåts och i ett långt inlägg på sin egen plattform tidigare i veckan meddelade Mark Zuckerberg att inlägg som bedöms uppmana till våld ska tas bort.

– Vi kommer börja märka innehåll som vi anser har ett nyhetsvärde trots att det bryter mot vår policy, eftersom vi anser att innehållets allmänintresse uppväger riskerna, säger Mark Zuckerberg i en intervju med nyhetsbyrån AP.

Men ändringen verkar inte blidka hans kritiker.

”Det vi sett i dagens uttalande från Mark Zuckerberg är ett misslyckande i att brottas med den skada Facebook har orsakat vår demokrati och de mänskliga rättigheterna. Om det här är hans budskap till de stora annonsörerna som drar tillbaka miljontals dollar kan vi inte lita på hans ledarskap”, skriver Rashad Robinson, ordförande för Color of Change, på Twitter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.