Hjälparbetare vid olycksplatsen för det Ethiopian Airlines-plan som kraschade den 10 mars 2019 i söder om Addis Ababa, Etiopien. Foto: TT

Boeing kände till fel med 737 Max redan 2017

Uppdaterad
Publicerad

Boeing upptäckte 2017 att ett larm i 737 Max 8 inte fungerade som det skulle. Men flygjätten slog inte larm om felet förrän efter Lion Airs dödskrasch Indonesien i oktober där 189 passagerare omkom.

Boeing kände till att den nya modellen 737 Max 8 hade problem med sitt så kallade ”AOA disgree alert” som ska gå igång när sensorn, som mäter flygplansnosens vinkel i förhållande till luftflödet, gjort en felaktig avläsning.

Det skriver flygplanstillverkaren i ett pressmeddelande som publicerades på deras webbsajt på söndagen.

Programvara fungerade inte

Redan under 2017 upptäckte Boeings utvecklare att programvaran inte fungerade korrekt. För att det skulle fungera krävdes en kompletterande utrustning som kostade extra. Vid en översyn av systemet ansåg flygjätten dock att flygsäkerheten inte påverkades om extrautrustningen saknades.

”Granskningen konstaterade att den befintliga funktionaliteten var acceptabel till nästa systemuppdatering”, skriver Boeing i pressmeddelandet.

Två dödskrascher på ett år

Året därpå, den 29 oktober 2018, störtade ett Lion Air-flygplan av samma modell i den indiska oceanen. Alla 189 passagerare omkom. Kommande vecka kom nyheten om buggen i systemet som ska ha aktiverat autopiloten och styrt planet mot marken.

Den 10 mars 2019 störtade ännu en Boeing 737 Max i Etiopien. Totalt omkom 157 personer, varav fyra svenska medborgare.

Efter olyckorna med flygplansmodellen meddelar Boeing att alla flygplan av samma modell ska få extrautrustningen installerad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.