H&M bränner tonvis med nya kläder

Den svenska klädjätten H&M och andra modeföretag bränner varje år tonvis med oanvända kläder på värmekraftverk i Danmark – trots marknadsföring om att kläder ska återvinnas och inte slösas bort. Det avslöjar i dag danska TV2:s granskande program Operation X.
– Det är grundläggande hyckleri, säger Esben Rahbek, professor i företags sociala ansvar, till programmet.

Hennes och Mauritz, H&M, har i flera år uppmanat kunder att samla in använda kläder för att de ska kunna återanvändas och återvinnas. En prisbelönt reklamfilm upplyser konsumenter att den enda regeln när det gäller mode är att kläderna ska återvinnas.

”Det enda vi inte kommer att göra är att slösa med dem”, uppger företaget i en annan film.

Så mycket uppges H&M bränna

Men enligt det danska programmet Operation X är det precis vad man har gjort – och det med nya kläder. Sedan 2013 uppges H&M i genomsnitt ha skickat tolv ton varor per år rakt in i förbränningskammaren på värmekraftverket i Roskilde. Siffrorna framgår från dokument som programmet har tagit del av.

– Om allt det skulle vara jeans, så motsvarar det 30.000 par, säger programledaren Morten Spiegelhauer i programmet.

Så svarar företaget

Journalister från TV2 har även själva varit på plats vid värmekraftverket och sett några av de kläder som skickats till förbränning. Det har bland annat handlat om helt nya jeans och mörkblå dambyxor, enligt TV2. Enligt H&M handlar det om hälsoskadliga och farliga kläder som exempelvis kan vara fuktskadade, ha blivit utsatta för kloakvatten eller som innehåller höga halter av kemikalier. Därmed är det inte kläder som hade kunnat säljas i butik, enligt företaget.

– Vi säljer faktiskt de kläder som produceras. Och det är ju en av fördelarna med att vara en så stor verksamhet. Om en vara inte säljer så bra på ett ställe så kan vi flytta den till en plats där den kan bli såld. Så spill är inte något som vi upplever, säger Mia Møgelgaard, H&M:s ansvarige för hållbarhet i Danmark till TV2.

Det visar testerna

Samtidigt har journalister på TV2 fått tillgång till en del av kläderna som varit på väg att brännas och beställt tester på dem i ett laboratorium. H&M har uppgett att de testade byxorna stoppades från försäljning för att företaget misstänkte att det ena partiet hade blivit ansatt av mögel och att det andra partiet innehöll förhöjda mängder av den giftiga tungmetallen bly i metalldetaljerna. En förklaring som inte håller, enligt Operation X.

”Testen visar att det är absolut inget problematiskt innehåll av bly i jeansen som vi har testat. Innehållet är cirka en tiondel av de danska gränsvärdena. Det högsta blyinnehållet hittades istället i dragkedjan på ett par jeans som vi köpte i en H&M-butik i Köpenhamn. I det fallet var blyinnehållet en sjundedel av gränsvärdet ”, skriver redaktionen till SVT Nyheter.

Inte heller några tecken på fuktskador eller bakterier som skulle kunna komma från kloakvatten har hittats, enligt TV2.

H&M: ”Vi går ofta längre än lagen kräver”

H&M svarar på kritiken i ett skriftligt uttalande, och säger att man endast slänger kläder när de ”inte uppfyller säkerhetskraven”, och att företaget har ”en av de mest strikta kemikalierestriktionslistorna i industrin” och gör regelbundna tester.

– Vi går ofta längre än lagen kräver eftersom vi vill att våra kunder ska vara helt trygga med att våra produkter är säkra att använda, säger Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning.

Därför kan det vara miljöskadligt

För att producera ett par jeans krävs tusentals liter vatten. Bomullsodling och tillverkning leder till utsläpp av både kemikalier och koldioxid. Att kläder bränns istället för att användas är därför ett problem för miljön och klimatet.

– Det går ju omåttligt dåligt ihop med deras hållbarhetsprofil och de signaler som de sänder utåt. Det är grundläggande hyckleri, säger Esben Rahbek, professor i företags sociala ansvar vid Copenhagen Business School till Operation X.

Fler företag bränner kläder

H&M är ett av Sveriges största klädföretag, med huvudkontor i Sverige. Men de är inte det enda företaget som bränner kläder i Danmark. Allra mest av de granskade företagen – drygt 49 ton förra året – bränner Bestseller, den danska ägaren till varumärken som Vero Moda och Jack & Jones. Samtidigt var företaget förra året huvudsponsor åt en uppmärksammad kampanj som Röda Korset arrangerade, med budskapet att ”kläder inte är avfall”. Enligt företaget är vattenskador det främsta skälet till att kläder bränns.

– Om de inte har ett väldigt otätt lager med flera läckage kan jag inte förstå hur så mycket kläder kan bli så blöta. Jag föreställer mig att de har ett ordentligt lager, så hur blir kläderna så våta? Det är förvirrande för mig, säger Christina Dean, grundare till miljöorganisationen Redress till TV2.

Så svarar Bestseller

Till skillnad från H&M så medger dock Bestseller att en del av kläderna som bränns kommer direkt från några av företagets omkring 250 butiker i Danmark – och att de helt enkelt bara inte har blivit sålda.

”Största delen av butikernas överskottsvaror säljs till nedsatta priser. Några av våra butikers reklamationsvaror vidaredistribueras till återanvändning, vidareförsäljning på andra marknader eller doneras till Röda korset. Andra butiker har inte rutiner för återanvändning av varorna. Detta är ett område vi tittar närmare på i samband med vårt ökade fokus på cirkulär ekonomi”, skriver Jesper Stubkier, kommunikationschef på Bestseller, till Operation X.

VET DU MER? Hör av dig till reportern.

Fakta

Visa

Cirkulär ekonomi är ett begrepp som används inom hållbarhetsfrågor. Det handlar om att resurser ska återföras in i verksamheten, istället för att nya resurser ska tas i anspråk. Detta kan exempelvis ske genom återvinning. 

Operation X är danska TV2:s granskande program. Programmet sänds i Danmark på måndag.

Sedan 2013 har H&M i genomsnitt bränt 12 ton om året på anläggningar i Danmark, enligt programmet. Under motsvarande period har Bestseller bränt 128 ton kläder.

Till SVT kommenterar Bestsellers kommunikationschef Jesper Stubkier att det handlar om en liten del av deras totala försäljning:

– Bestseller har inget ekonomisk eller miljömässigt intresse i att destruera produkter som det inte är något fel på.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Brännbart mode

Mer i ämnet