Att röster i den amerikanska kongressen höjs för reglering av sociala medier är inget nytt. Techjättarna har kallats till förhör gång på gång, men trots det har inte mycket hänt.
Den här gången skulle det dock kunna se annorlunda ut, efter att visselblåsaren Frances Haugen publicerat interna Facebook-dokument. Till skillnad från tidigare verkar det nu finnas politisk enighet om att lagstiftning krävs, rapporterar CNBC.
– Om man blundat hade man inte kunnat avgöra vem som var demokrat, vem som var republikan eller var de kom ifrån. Hela landet har sett de skador som kan kopplas till Facebook och Instagram, sade Richard Blumenthal, ordförande för senatens kommitté, om förhören i kongressen.
”Kan inte lagstifta om kulturen”
Att de två politiska lägren vill se lagstiftning är klart, men frågan är om de kan enas om hur en sådan kan se ut. Med tanke på att så stort fokus legat på ungas mående i förhören kan lagstiftningen bli krånglig, eftersom det där inte nödvändigtvis är otillåtna inlägg som ligger bakom problemet.
– Man kan inte lagstifta om kulturen i sociala medier, men man kan lagstifta om är vilken sorts material som algoritmerna ger till vissa personer. Om systemet känner att jag är osäker kring min vikt, vilken sorts material och reklam riktas då till mig? Den biten kan företagen hållas ansvariga för, säger professorn Dan Svantesson, som forskar om juridik och internet vid Bond-universitetet i Australien.
Kan bli av med ansvarsfriheten
Ett annat tänkbart alternativ är ändring av vad som kallas ”Section 230”, en lag som befriar plattformsägarna från ansvar över det innehåll som användarna publicerar. Flera länder har infört system där företag kan bötfällas om de inte raderar olagligt innehåll, men tiden har visat att sådana system ofta leder till andra problem.
– Det finns en risk att företagen tar den lätta vägen, vilket i många fall är att ta bort mer än vad som krävs. Det har vi sett exempel på flera gånger. Till exempel att information om bröstcancer tagits bort på grund av bilder som ansetts bryta mot regler om nakenhet, säger Svantesson.
Det finns även andra risker med att låta företaget ta ansvar för användarnas innehåll, inte minst med tanke på att lagar som stiftas i enskilda länder i praktiken också kan börja gälla globalt. Hör Dan Svantesson förklara i klippet ovan.