Ryska utrikesministern Sergej Lavrov talar på Arabförbundets toppmöte i Kairo. Under mötet meddelade han att Rysslands övergripande mål är att störta Ukrainas regering. Foto: Russian Foreign Ministry/AP/TT

Krigsexperten om Lavrovs uttalande: ”Man får nog vara skeptisk till kommunikationen”

Rysslands övergripande mål är att störta Ukrainas regering. Det berättade den ryska utrikesministern Sergej Lavrov i samtal med diplomater vid Arabförbundets toppmöte i Kairo på söndagskvällen. Enligt Oscar Jonsson, doktor i rysk krigföring Försvarshögskolan, är uttalandet egentligen inget nytt.

– Man får nog vara skeptisk till all form av kommunikation. Säger man det bara eller menar man det? Ryska sidan har flera gånger sagt saker som egentligen inte har stämt.

Sergej Lavrovs uttalanden står i stark kontrast till Kremls linje tidigare under kriget, då talespersoner flera gånger upprepat att de inte är ute efter att störta Ukrainas regering. Men enligt Oscar Jonsson, doktor i rysk krigföring vid Försvarshögskolan, är uttalandet inget nytt och all form av retorik bör tolkas med skepsism och inte ordagrant.

– Den första delen av operationen hade ett tydligt syfte att ta Kiev och störta den politiska ledningen. I sak är det egentligen inget nytt, utan ett återupprepande av vad man i praktiken har haft som mål tidigare.

Helgens beskjutning av Odessa ett exempel

Sergej Lavrovs uttalande kom samtidigt som Ukraina vill återuppta sin spannmålsexport från hamnarna vid Svarta havet. Ryssland bombade hamnstaden Odessa i helgen, kort efter att ha skrivit under ett avtal som skulle göra det möjligt att frakta ut spannmål från Ukraina och via Svarta havet.

Han tar just helgens beskjutning av Odessa som ett exempel.

– Man har sagt flera gånger saker som egentligen inte stämt. Nu i helgen förnekade Kreml först beskjutningen av Odessa. Men sedan menade att man visst skjutit där men på vad Kreml menade var militära mål.

– Att bara analysera om det är sant eller inte tror jag missar poängen för vad som har bäring till verkligheten.

Kreml har redan ”korsat många broar”

Trots att uttalandet om att störta den ukrainska regeringen var tydligt, tror inte Oscar Jonsson att det kommer att förändra Kremls syn på vad de fortfarande kallar ”operation”. Han menar att man från ryska sida kommer att fortsatt kalla invasionen för en ”operation”.

Ryssland har redan korsat många broar, bland annat med möjliga krigsbrott och att kriget är på ett sätt uppenbart, enligt Oscar Jonsson.

– Men om man i praktiken skulle försöka mörda Zelenskyj skulle det få ännu starkare svar från väst.

Hör Paasikivi om Ukrainas offensiv: ”Mindre framgångar vid Cherson” Foto: Reuters