Det var i USA som fuskskandalen uppdagades. Volkswagen-koncernen har genom en mjukvara i några bilmodeller manipulerat utsläppsresultat, som i verkligheten är upp mot 40 gånger högre än i testerna.
Enligt den tyska transportministern Alexander Dobrindt ska fusket inte bara ha skett i USA utan också i Europa.
Ska utföra nya tester
Minister Dobrindt säger i dag att de kommer att utföra nya utsläppstester för att gå till botten med hur mycket kväveoxid bilarna släpper ut – och att testerna denna gång ska utföras på vägarna och inte i laboratorium.
Detta efter att mjukvaran som installerats i VW funkat så att den visade andra utsläppsvärden i labmiljö. Tyskland kommer också att utföra stickprover på andra bilmärken än de som tillhör Volkswagen-koncernen.
Organisationer har gått ut med att både BMW och Volvo ska ha gått över gränsen för tillåtna kväveoxidsutsläpp.
EU-länder uppmanas göra tester
EU-kommissionen meddelar att alla EU:s medlemsländer, i spåren av VW-skandalen, uppmanas genomföra undersökningar av eventuellt fusk med bilars avgassystem.
– Vi uppmanar alla medlemsstater att genomföra en undersökning, säger Lucia Caudet, taleskvinna för EU-kommissionen, enligt Reuters.
Kommissionen överväger också att ändra EU:s system med typgodkännande av avgasutsläppen när nya bilmodeller släpps på marknaden.
'Värre än grekkrisen'
Samtidigt anser bedömare att fusket i förlängningen kan utgöra ett större hot mot den tyska ekonomin än den grekiska skuldkrisen.
– Om Volkswagens försäljning faller i Nordamerika de kommande månaderna så skulle det inte bara påverka företaget, utan hela Tyskland, säger Carsten Brzeski, chefsekonom på den holländska försäkrings- och bankkoncernen ING.
Det amerikanska naturvårdsverket säger att VW kan få straffavgifter på upp till 18 miljarder dollar, vilket i förlängningen kan tvinga det framgångsrika bilföretaget till nedskärningar.
Aktiekursen stiger däremot nu för andra dagen i rad efter, efter jätteraset tidigare i veckan. Nordea förbjuder nu sina fondförvaltare att köpa fler aktier och obligationer i Volkswagen.
Förbudet gäller sex månader framåt. Nordeas investeringschef Sasja Beslik uppger att ledningens brist på agerande är ”fullständigt oacceptabelt”, enligt AFP.