Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
I Norge har under en lång tid mycket subventionerats för elbilar vilket har gjort att man blivit ett världsledande land för elbilar. Och allt tyder på att det kommer fortsätta. Foto: SVT

”Norge gjorde klimatet till en plånboksfråga”

Publicerad
Analys ·

Vårt grannland i väster är världsledande i övergången till elbilar. Beror det på ett extra starkt klimatengagemang? Nej. Däremot extra många ekonomiska fördelar för de som kör elbil.

Alexander Norén

Techkorrespondent

Besöker en mack utanför Oslo där laddstolparna nu står jämte bensinpumparna. Frågar de som stannar varför de skaffade elbil. Tänker att någon ska säga något om klimatet eller så. Icke.

– Ekonomin, ekonomin! Svarar en familjefar på väg till Ålesund. Han sneglar på vår hyrbil, en modell han tänkt köpa. För att hans gamla elbil måste ”tankas” sju gånger för att klara sträckan. Med en modernare bil med större batterikapacitet räknar han med att bara behöva stanna en gång utmed vägen.

En plånboksfråga

Ja, det går framåt, både vad gäller bilarnas räckvidd och pris. Det förstnämnda blir allt längre, det andra allt mindre. Särskilt prisvärt är det just för norrmän att välja bort fossilbilen.

Redan på 90-talet var man elbilspionjärer (se här hur popbandet A-ha bidrog till det). Sedan följde en lång rad ekonomiska incitament. Den särskilda ”bilköpsavgiften”, som är en skatt som kan uppgå till flera hundra tusen på en ny bil, gäller inte för elbilar som dessutom är momsbefriade. Rabatt på vägavgiften. Särskild parkering. I rusningstrafik får de köra i kollektivkörfält och så vidare…

Frågan är snarast – vad har man inte gjort för att knuffa över nybilsköparna till el? I det här landet behöver man inte vara någon stor miljövän för att titta bort från fossilbilen. Det räcker med att titta ned i plånboken.

-Jag sparade 3500 kronor i månaden på att köpa elbil. Jag jämför med vad jag betalade för den gamla bensinbilen, konstaterar en kvinna vi möter vid en radda lediga laddstolpar i Lier, utanför Drammen.

Säljs störts andel elbilar i världen

Nästan alla vi talar med säger att det är en plånboksfråga för dem. Christina Bu, generalsekreterare för Norsk Elbilforening, som lobbar gentemot politikerna i frågan, lyfter också fram pengarna som avgörande för att det idag säljs störst andel elbilar i världen i Norge. 2021 var det cirka 70% rena elbilar (hybrider, utöver det) i nybilsförsäljningen. Januari 2022 var det uppe i 84%.

– Vi kommer säkert nå 100% innan målet som regeringen satt upp: noll sålda nya fossilbilar 2025, tror Christina Bu. Bara politikerna inte är för snabba med att momsbelägga elbilar, tillägger hon.

Om det skulle saknas pengar i den norska statskassan för att fortsätta subventionera elbilar så kanske de kan nalla lite av oljefonden? Skulle knappt märkas. Bara ifjol sålde Norge fossila drivmedel till omvärlden för 825 miljarder kronor. Men nu ska vi inte vara såna. Vad Norge gör på hemmaplan och vad Norge exporterar skulle man nog här vilja säga är två olika saker.

Lärdomar från Norge

Och om det är något Sverige ska lära sig av den norska elbilsboomen så är det att man kan få folk att göra nästan vad som helst för pengar. Som att frysa vid en enslig laddstolpe utmed vägen i en halvtimme utan tillgång till toa eller varmt kaffe.

Även i Norge är det ännu långt ifrån alla mackar som lagt sig till med laddstolpar. Men det är på väg att ändras.

– Kommer bara bilarna – blir de tillräckligt många – så kommer laddarna. Och nu har de som äger mackarna börjat locka till sig även elbilister. Marknaden kommer lösa utbyggnaden, även om det i glesbygd kan behövas stöd, menar Christina Bu på Norsk Elbilforening.

Barnsjukdomar att råda bot på

Men vid den laddningsstation där jag försöker fylla upp batteriet igen innan jag lämnar tillbaka bilen, så är det bara kallt och trist. Och när jag ska avsluta laddningen fastnar laddsladden i uttaget på bilen. Supporten svarar snabbt när jag ringer, försök starta om laddaren, men avslutar med att konstatera att de inte vet hur de ska lösa problemet. De föreslår jag ska läsa i bilens manual.

Efter lite efterforskningar visar det sig att man ska trycka på fjärrkontrollens ”lås upp”-knapp samtidigt som man rycker hårt i laddaren. Självklart! Varför tänkte jag inte på det?

Än finns en del barnsjukdomar att råda bot på innan elbilen verkligen är det nya normala. Men den är på mycket god väg.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Klimatlösningar

Mer i ämnet