Tiotusentals personer demonstrerade under onsdagen i Aten och i flera andra städer efter tågolyckan för drygt en vecka sedan, där 57 personer miste livet. Det är landets värsta tågolycka och har blottat brister när det gäller säkerheten på järnvägarna.
Dödliga järnvägar
De grekiska järnvägarna har länge ansetts som de dödligaste i Europa och fackförbunden har i flera år larmat om säkerheten på järnvägarna.
Fackförbund och studentföreningar organiserar demonstrationerna. Ombord på tåget fanns 350 personer, många av dem studenter och ungdomar.
I huvudstaden Aten har demonstranter kastat brandbomber och stenar och polisen använt sig av tårgas, likaså i staden Patras.
Ministern avgick
I staden Larissa, i närheten av tågkollisionen, ropade studenter som höll svarta ballonger ”nej till vinster över våra liv”.
En transportstrejk lamslår stora delar av landets kommunikationer. Färjor som går mellan Greklands öar och fastlandet ligger i hamn och andra offentliga färdmedel står stilla. Men tunnelbanan gick tillfälligt för att personer skulle kunna ta sig till demonstrationerna.
Greklands transportminister lämnade strax efter olyckan in sin avskedsansökan ”av respekt” för dem som dog.
Föråldrat järnvägssystem
Grekland har ett föråldrat järnvägssystem. Många sträckor är enkelspåriga och automatiska signalsystem saknas fortfarande i flera områden.
Som en del av åtgärderna för att få bukt på skuldkrisen sålde Grekland sitt järnvägsbolag Trainose till Italien 2017.