Den 13 december skrev piloten Bernd Kai von Hoesslin att mer träning och bättre kommunikation var ett måste, för att undvika olyckor, rapporterar Bloomberg.
Som exempel pekade han på det Lion Air-plan som störtade i Indonesien den 29 oktober. Även det planet var ett Boeing 737 MAX 8.
Problem med varningar
”Det kommer med säkerhet leda till en krasch” om det piloter kämpar med fel i styrsystemet och det också dyker upp varningar om att de flyger för nära marken, skriver Bernd Kai von Hoesslin till cheferna.
Knappt fyra månader senare, den 10 mars, kraschar ett Ethiopian Airlines-flyg minuter efter att det lyft från flygplatsen i Addis Abeba. 157 personer dog.
Enligt Bloomberg utgjorde korrespondensen mellan von Hoesslin och Ethiopian Airlines totalt 418 sidor dokument. Han lyfte flera saker som han var bekymrad över, bland annat underhåll, pilotvila och de operativa procedurerna.
Träning och utbildning
En talesperson för Ethiopian Airlines säger att deras piloter har gått igenom all den träning som Boeing och den amerikanska flygmyndigheten rekommenderar, skriver Bloomberg.
Både i Etiopien och Indonesien misslyckades piloterna att hindra planets nos från att dyka. Gemensamt för de båda olyckorna var att det digitaliserade nödsystemet Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), som fanns i planen, aktiverades felaktigt.