I början av månaden beslutade den sydkoreanska mobiltelefontillverkaren Samsung att återkalla Galaxy Note 7, bara två veckor efter att telefonen hade lanserats. Då hade 2,5 miljoner telefoner redan sålts, skriver nyhetsbyrån AP.
Orsaken var rapporter om att batterier hade exploderat och telefonen börjat brinna. Fram till den 1 september finns 35 bekräftade fall där telefonen har fattat eld, oftast i samband med laddning. Samsungs utredning visade att problemet låg i litiumbatterier från en av underleverantörerna.
Går ett snäpp längre
Nu uppmanar tillverkaren alla som har en Galaxy Note 7 att genast sluta använda telefonen och lämna tillbaka den.
”Vi ber användare att stänga av sina Galaxy Note 7:or och byta ut dem så snabbt som möjligt. Vi skickar ut ersättningsapparater så att de så smidigt som möjligt kan fås via ersättningsprogrammet”, säger Koh Dong-jin, chef för Samsungs mobiltelefoner, enligt ett uttalande på bolagets hemsida.
Personer som har köpt den berörda telefonmodellen kan besöka bolagets servicecentra och få en ersättningstelefon.
Portad på flygplan
Häromdagen rekommenderade den amerikanska flygmyndigheten FAA resenärer att inte ladda eller använda telefonen ombord på flygplan. Samtidigt uppmanade myndigheten resenärer att inte checka in telefonerna. SAS har hörsammat uppmaningen och har stoppat telefonen på bolagets flighter.
Sent på fredagen uppmanade även den amerikanska myndigheten för konsumentproduktsäkerhet alla användare att stänga av telefonen och låta den vara. Uppmaningen gör det möjligt för FAA att förbjuda passagerare från att ta ombord telefonen på flygplan.
Samsung är världens största smartphone-tillverkare.