Inför ett stort medieuppbåd visade Volvo PV i dag sin nya fabrik i den kinesiska staden Chengdu. SVT:s Jan Nylander är på plats och har fått en bild av en ganska skakig resa fram till dagens öppnande.
– Det har varit en väl optimistisk syn på försäljningen. Man hade hoppas sälja 200.000 bilar 2015, men förra året sjönk försäljningen vilket gjorde att den högsta ledningen i Kina sades upp. Nu går försäljningen uppåt, men det är fortfarande en ganska låg, bara runt 50.000 bilar om året, säger Jan Nylander.
Vill konkurrera
Det är för att lättare kunna konkurrera på den asiatiska marknaden som Volvo öppnar sin fabrik i Kina.
– Det är jätteviktigt att vara närvarande i Kina för att sänka kostnaderna och för att visa att man är seriös på den kinesiska marknaden, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo PV till SVT.
I slutet av året, när man hoppas få igång produktionen, ska fabriken ha 1.100 anställda.
Volvos tillverkning i Kina kommer att ske i ett samriskbolag tillsammans med ägaren Geely.
– Här i Kina är det krav på att alla biltillverkare bildar ett joint venture, samriskbolag, tillsammans med en lokal partner. Vi kommer att dela på vinster och kostnader, säger Håkan Samuelsson.
Fabriken har i uppbyggnadsfasen finansierats av Geely.
– Sedan ska det föras över i ett joint venture, säger han.