Idag belönades upptäckten av gravitationsvågor med Nobelpriset i fysik, Kip Thorne är en av pristagarna. Foto: Caltech

Forskning kring gravitationsvågor belönas

Det var många som hade gissat att Nobelpriset i fysik skulle gå till de som bekräftat det som Einstein förutsade för hundra år sedan – att gravitationsvågor existerar.

Den 14 september 2015 gick en mycket svag krusning av gravitationsvågor rakt igenom jordklotet. De fångades upp av gravitations-observatoriet Ligo i USA och blev en sensation och en av förra årets viktigaste vetenskapsnyheter.

Albert Einstein räknade ut att gravitationsvågor borde finnas men han trodde aldrig att det skulle vara möjligt att upptäcka dem.

Nobelpriset 2017

– De är så små att de aldrig kommer att kunna påverka någonting, och ingen kommer att kunna mäta dem, ska han ha sagt.

Upptäckt förra veckan

Till dags dato har man vid fyra olika tillfällen lyckats fånga in gravitationsvågor som rör sig med ljusets hastighet genom rymden. Den senaste upptäckten offentliggjordes så sent som förra veckan, vilket är ett bevis för att den här tekniken att detektera universums mest svårfångade vågor verkligen fungerar.

Det är de tre fysikerna Rainer Weiss, Barry C Barish och Kip S Thorne som belönas idag. Under 1970 och 80-talet listade de ut hur ett gravitationsvågs-observatorium borde konstrueras för att fånga upp de svaga vågorna.

Vill du veta mer, se Vetenskapens Världs program om gravitationsvågor från 2016.

Gravitationsvågs-observatorier

Ligo (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory) består av två anläggningar, den ena i Livingston, Louisiana, och den andra i Hanford, Washington. Anläggningen ser ut som ett enormt L, där vardera arm är fyra kilometer lång. Genom att använda sig av laserstrålar som löper genom armarna kan man detektera en extremt liten krusning i rumtiden genom att uppmäta skillnader i armarnas längd. Ligo gjorde de tre första detektionerna av gravitationsvågor.

Virgo är det europeiska gravitationsobservatoriet och har samma konstruktion som Ligo och är beläget utanför Pisa i Italien. Virgo har precis öppnat efter en tids renovering, och var tillsammans med Ligo med att detektera den fjärde detektionen av gravitationsvågor som presenterades den 27 september i år.

Lisa (Laser Interferometer Space Antenna) är ett rymdbaserat gravitationsvågs-observeratorium som planeras skjutas upp i rymden år 2034.

Nobelpriset 2017