Arkivbild Foto: TT

Forskare: Ät veganskt om du vill minimera ditt avtryck på klimatet

Det enskilt mest effektiva sättet att minska ditt avtryck på klimatet är att undvika animaliska produkter, det framgår i en ny studie som tidningen The Guardian menar är den största analysen hittills av jordbrukets påverkan på miljön.

Hur stor skada orsakar jordbruket runt om i världen på vår planet? Det har ett internationellt forskarteam tagit reda på i, vad tidningen The Guardian menar, är den mest omfattande analysen någonsin inom området.

I rapporten ”Minska livsmedlets miljöpåverkan genom producenter och konsumenter” som är publicerad i tidskriften Science, slår forskarna fast att det enskilt mest effektiva sättet att minska vår miljöpåverkan på jorden är att undvika kött och mejeriprodukter.

Vegansk kost

Den nya studien visar att medan kött och mejeriprodukter bara förser oss med 18 procent kalorier och 37 procent protein, så brer den ut sig över majoriteten, 83 procent, av världens jordbruksmarker och står för 60 procent av jordbrukets utsläpp av växthusgaser.

”En vegansk kost är förmodligen det enskilt mest effektiva sättet att minska din påverkan på planeten jorden, inte bara när det gäller växthusgaser, utan också försurning, övergödning, markanvändning och vattenanvändning”, säger Joseph Poore vid University of Oxford i Storbritannien som ledde forskningen, enligt The Guardian.

Till och med det mest miljövänligt producerade köttet är värre än det minst miljövänligt odlade grönsakerna, visar studien.

Mer effektivt än att skära ner på flyg

Ett uteslutande av animaliska produkter i din kost är mycket mer effektivt än att skära ner på flygandet eller att köpa en elbil när det gäller ditt avtryck på jorden, menar Joseph Poore, enligt tidningen. Detta eftersom dessa bara minskar utsläppen av växthusgaser.

”Jordbruk är en sektor som spänner över alla miljöproblem,” säger han enligt The Guardian.