När kvinnor använder dejtingappar lägger de i genomsnitt 11 sekunder på varje profil innan de bestämmer sig för vem de vill gå vidare med. För män går det fortare: De tar 6-7 sekunder på sig, enligt en amerikansk studie. På de sekunderna hinner man ta in till exempel information om utseende, yrke och gemensamma vänner.
Moran Cerf, professor i neurovetenskap vid Northwestern university i Chicago, studerar vad som får personer på dejtingappar att välja varandra.
Han kan bland annat visa att män som är längre får fler matchningar och att utåtriktade personer väljs oftare än introverta.
Men även saker som är möjliga att påverka kan förbättra matchningspotentialen.
– Det finns studier som visar att le på den första bilden ger mycket mer uppmärksamhet än att inte le, säger han.
Tips för bra matchning
De flesta matchningar som leder till vidare kontakt är mellan personer som liknar varandra. Därför kan det vara smart att kommunicera sina intressen, genom att till exempel bära en tröja med favoritlaget på bild.
– Om målet är att hitta någon som har samma åsikter, visa då så mycket om dig själv som möjligt, säger Moran Cerf.
Hans studier visar att de användare som tydligt visar i sin profil vad de söker, har större chans att gå från att chatta till att träffas utanför appen. Chansen ökar också om användarna visar sig ha samma inställning till religion och utbildning och – faktiskt! – något så trivialt som om de har likadana telefoner.
Se Bästa dejten på SVT Play eller måndagen den 9/10 klockan 21 på SVT1.
Fakta: Så många träffas på dejtingappar
Över 40 procent av alla heterosexuella par som bildats de senaste fem åren i Sverige har träffats via nätet. Motsvarade siffra för homosexuella par är större. Amerikanska siffror visar att ungefär 70 procent av alla samkönade nya par har träffats på nätet.
Ända sedan andra världskriget har ”via gemensamma vänner” varit det vanligaste svaret forskare i USA fått när de frågat nya par om hur de träffats. År 2013 gick nätdejtingen för första gången om ”via vänner” som sätt att träffa nya partners.
Källor: