Enligt studien fanns det inga samband mellan genetiska förutsättningar och hur väl någon av dieterna fungerade. Foto: Pixabay / Anders Wiklund

Lite kolhydrater eller fettsnålt? Spelar ingen roll menar ny forskning

Skippar du brödet eller smöret? Ny forskning visar att mindre fett eller mindre kolhydrater fungerar lika bra för viktminskning, oavsett dina gener.

Om du vill gå ner i vikt spelar det ingen roll om du äter mindre fett eller väljer bort kolhydraterna. Dieterna fungerar lika bra, åtminstone om man ser till dina genetiska förutsättningar. Det säger en ny studie från Stanford Medical University.

– Det var fascinerande att båda dieterna fungerade lika bra för människor med olika anlag, säger Mai-Lis Hellenius, professor och överläkare på Karolinska institutet.

Fett vs kolhydrater

För att ta reda på det här fick 609 personer följa antingen en lågfettsdiet eller en lågkolhydratsdiet. Försökspersonerna var mellan 18 och 50 år gamla och hälften var kvinnor och hälften var män.

Forskarna delade slumpmässigt in försökspersonerna i två grupper och instruerade dem sedan att följa sin diet i ett år. Men först undersökte man deras arvsmassa och insulinnivåer för att se om de kunde vara avgörande i hur väl dieterna påverkade försökspersonernas viktnedgång.

Samma resultat

Resultatet visade att varken val av diet eller genetisk uppsättning hade någon inverkan på försökspersonernas viktminskning. Det fungerade alltså lika bra med att skära ner på vitt bröd som att avstå gräddsåsen.

– Att de här två dieterna fungerade lika bra går i linje med tidigare forskning. Men att de inte fann någon som helst koppling mellan försökspersonernas genetiska anlag och dessa dieter är riktigt intressant, säger Mai-Lis Hellenius.

Tidigare forskning har visat att det finns ett samband mellan vissa genetiska anlag hos människor och hur väl olika dieter fungerar. Vissa företag erbjuder till och med DNA-tester för att mäta vilken diet som passar människor bäst.

Något som gör den här studien särskilt intressant, menar Mai-Lis Hellenius.

Gener och dieter

Förutom att hålla en specifik kost instruerades försökspersonerna att även äta hälsosamt och när ettårsperioden var över hade försökspersonerna i båda grupperna gått ner i snitt sex kilo. Dock fanns det stora skillnader inom grupperna. Vissa hade gått upp i vikt, medan andra hade gått ner nästan 27 kilo.

Vad som var den gemensamma nämnaren är enligt Mai-Lis Hellenius svårt att säga.

– Människan kan ju ha andra genetiska förutsättningar än de som testats i den här undersökningen. Så frågan kvarstår, finns det gener som kan påverka olika dieters effekt? Jag tror att man kommer att fortsätta att leta i det här genspåret.

Studien publiceras i tidskriften Journal of the American Medical Association.