En exoplanet som TESS-teleskopet upptäckt tidigare är denna, från solsystemet GJ357. Bilderna är animerade tolkningar. Foto: NASA's Goddard Space Flight Centre

Nya exoplaneter upptäckta

Den amerikanska rymdstyrelsen Nasas satellit Tess har upptäckt tre nya planeter, meddelar myndigheten. De ligger ungefär 73 ljusår från jorden, vilket astronomiskt sett är nära.

Stjärnan planeterna cirkulerar kring är ungefär 40 procent mindre än solen och tillsammans bildar de solsystemet TOI 270.

– Stjärnan är tyst och väldigt nära oss, och därför lyser den mycket starkare än stjärnor i jämförbara system, säger Maximilian Günter, forskare som lett studien, enligt Nasas sajt.

Något större än jorden

Två av de nyupptäckta grannarna är gasplaneter medan den tredje, som är närmast sin stjärna, verkar vara stenig och något större än jorden. Den är dock för het för att det ska kunna finnas flytande vatten där.

– Med fler uppföljande observationer kommer vi snart att kunna säga vad dessa världar består av och slå fast om de har någon atmosfär, säger Maximilian Günter.

”Nyckel till högintressanta resultat”

Markus Jansson forskar på exoplaneter vid Stockholms universitet. Han tycker att det mest intressanta med detta exoplanet-system är vad det kommer att kunna ge oss.

– Det kan vara en nyckel till högintressanta resultat i framtiden.

Upptäckten av TOI 270 gjordes med det så kallade Tess-teleskopet som är ett ganska nytt teleskop.

–  Det får nog räknas som den mest intressanta Tess-upptäckten hittills. Den är dock inte av samma dignitet som upptäckterna av t.ex. Proxima Centauri b eller TRAPPIST-1-systemet som publicerades för ett par år sedan, säger Markus Jansson.

Den beboeliga zonen

Samtidigt beskriver en ny studie i tidskriften Astronomy & Astrophysics att Tess också funnit ett annat solsystem (GJ 357) där en planet ligger i den ”beboeliga zonen”. Alltså där det skulle kunna finnas vatten. Men denna zon är ingen garant för liv menar Markus Jansson.

– Det är mycket osäkert om planeter kring just lågmassiva, eller lätta stjärnor kan vara beboeliga, eftersom de skickar ut stora mängder röntgen- och UV-strålning som kan ställa till med problem för biologiska organismer.

Förutsättning för liv

Forskarna hoppas nu upptäcka fler planeter i solsystemet TOI 270. Den yttersta planeten beräknas ha en temperatur på omkring 66 grader Celsius.

På en stenig planet med en atmosfär och liknande temperatur skulle det kunna finnas vatten, en förutsättning för liv. Det återstår att se om en sådan existerar.

Studien om TOI 270 är publicerad i Nature Astronomy och studien om GJ 357 är publicerad i  Astronomy & Astrophysics.