Foto: Scanpix. Montage: Nils Pejryd/SVT Vetenskap

Smart att vara dum

Uppdaterad
Publicerad

Företag i vissa branscher gynnas av att ha en korkad organisation, menar Lundforskare.

Den lite udda tanken läggs nu fram av ekonomer vid Lunds universitet. Forskarna kallar sin teori för ”funktionell dumhet”.

– Vi ser funktionell dumhet som frånvaron av kritisk reflektion. Ett tillstånd präglat av harmoni och konsensus som får medarbetarna att undvika att ifrågasätta saker som beslut, strukturer och visioner. Paradoxalt nog bidrar det till att produktiviteten i en organisation ökar, säger Mats Alvesson, en av forskarna bakom teorin.

– Men det finns vissa risker också. För även om det får folk att entusiastiskt koncentrera sig på sina uppgifter, så kan det bli problem när folk inte kritiskt frågar sig vad man själv och organisationen faktiskt håller på med.

Vi vill tro att det vi gör är meningsfullt

Forskarna baserar sin teori bland annat på studier om hur människor inom organisationer tar till sig positiva budskap om organisationen själv.

– Vi vill tro att det vi gör är meningsfullt, och tar gärna till oss lättsmälta floskler som att företaget eller organisationen man arbetar för är ”kundorienterad”, har en ”platt organisation”, ”jobbar för hållbar utveckling” och så vidare, säger Mats Alvesson.

Enligt honom kan funktionell dumhet förekomma i de flesta branscher, men i vissa lönar det sig mer än andra.

– Bland annat inom massmedia, där det nuförtiden handlar mycket om snabba nyheter, så kan det vara ogynnsamt för företaget om medarbetarna börja tvivla på nyheternas värde. Då kan de lätt bli handlingsförlamade och produktionen drabbas.

För att massmedia ska vara så lönsamt som möjligt så gäller det alltså att man tycker att nyheterna man jobbar med är viktiga.

Och det är väl en nyhet som är svårt att förneka nyhetsvärdet i.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer