Rosengårds Zecira Musovic och Caroline Seger. Foto: Bildbyrån

Damfotbollens sponsorer drar i handbromsen

Uppdaterad
Publicerad

Sponsorer står för nästan hälften av de damallsvenska klubbarnas intäkter.
Under coronakrisen har dock företag dragit i handbromsen och framtiden är oviss.
– Vi vet inte hur det här kommer slå mot oss på lång sikt, säger Jenny Damgaard, klubbchef i Rosengård.

Herrklubbarna vilar tyngden jämnt på flera inkomstben, men för damklubbarna är reklam- och sponsorintäkter den överlägset största inkomstbasen. De senaste åren (säsongerna 2015–2018) har den posten svarat för i genomsnitt 46–50 procent av intäkterna.

Problemet är att den inkomstkällan i allra högsta grad påverkas av den pågående pandemin.

– Vi har en del sponsorer som har försvunnit, som inte har möjlighet att vara med, säger Erika Nilsson, ordförande för damsektionen i Vittsjö, och fortsätter:

– Det är sponsorer som själva har fått korttidspermittera sin personal och då rimmar det inte så bra att dela ut sponsorpengar. Vi har väl ungefär 170 000–200 000 i rena sponsorpengar som inte har kommit in.

Påverkas långsiktigt

Rosengård är den stora giganten inom svensk damfotboll. Mesta mästarna – elva SM-guld – är den damallsvenska klubb som i särklass drar in mest pengar från sponsorer, men under våren har Malmöklubben känt av det förändrade klimatet.

– Sett till sponsorintäkter har vi ett tapp. Våren är ju normalt sett en stor försäljningsperiod för oss och det har självklart varit mycket tuffare nu. Vi har inte tappat några befintliga sponsorer, men normalt sett får vi in en hel del nya under våren. Det är väldigt få som går in i nya partnerskap under denna period på grund av ovissheten, säger Jenny Damgaard.

Det finns en oro för hur coronapandemin kommer att påverka långsiktigt.

– Vi vet inte hur det kommer att slå emot oss på lång sikt med de sponsorer som redan är inne. Hur deras verksamhet påverkas och hur det i sin tur kommer att påverka oss, säger Damgaard.

Se SVT Sports reportageserie med bland andra Zecira Musovic och Stina Blackstenius.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer