• Viktigt meddelande:

    Det brinner i en bilverkstad i Sörby. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. Läs mer

Svenska Rallyt. Enligt vice ordföranden Urban Wahlberg var det den frågan som avgjorde när Magnus Berthling avgick som ordförande. Foto: TT

Svenska Rallyts ekonomi bakom ordförandeavhoppet

Uppdaterad
Publicerad

Under tisdagen avgick Svenska Bilsportförbundets ordförande Magnus Berthling med omedelbar verkan, efter endast fyra månader på posten.

Nu berättar vice ordföranden Urban Wahlberg att allt handlar om mer pengar eller inte mer pengar till genomförandet av Svenska Rallyt.

– Det är den specifika frågan som ställde allt på sin spets, säger han till SVT Sport.

Under tisdagen meddelade Svenska Bilsportförbundet att ordföranden Magnus Berthling avgår med omedelbar verkan, efter att ha suttit som ordförande sedan september.

Senare avslöjade SVT Sport att konflikten var djupare än så, med inre stridigheter där SVT Sport bland annat tog del av det avskedsbrev Berthling skrev till distriken, och ett mejl som var riktat till Svenska Rallysportförbundet.

Magnus Berthling medgav också att styrelsens diskussioner om Svenska Rallyt var ”den avgörande frågan som fick situationen att eskalera”.

Det bekräftas också av vice ordföranden Urban Wahlberg, som nu går in mer detaljerat på vad Svenska Rallyt-frågan handlar om.

– Min syn är att vi hade lovat förbundsmötet och våra distriktsordföranden att inte gå in med mer pengar till Svenska Rallyt. Vi hanterar våra medlemmars pengar, och någonstans måste den gränsen gå, och den var passerad nu. I demokratisk ordning röstade vi i styrelsen om hur vi skulle göra, och den resulterade i 4-3 med att vi inte skulle gå in med mer pengar till Svenska Rallyt. Det är vad frågan handlade om, säger Urban Wahlberg till SVT Sport.

Rallyfrågan avgjorde

Enligt Wahlberg stod Berthling på den sidan att man skulle gå in med mer pengar till rallyt. Urban Wahlberg gjorde det inte.

– Det var hanteringen i den frågan som vi inte var överens om i styrelsen. Vi hade en vinter där det blev stora förluster för Svenska Rallyt, där det också fanns en ekonomi som hade varit dålig i många år. Vi hade behövt återkapitalisera i bolaget som driver tävlingen, eftersom balansräkningen visade på att vi var tvungna att skjuta till mer medel. Vi som röstade nej ansåg inte att vi hade rörelsemandat att göra det. Vi ansåg att vi kommit till vägs ände med hur mycket pengar vi skulle gå in i bolaget som driver Svenska Rallyt, säger Urban Wahlberg.

Enligt Urban Wahlberg var det där som Magnus Berthling tog beslutet att avgå.

– Det är väl så att den här frågan var så viktig för honom, att han inte kunde sitta kvar när han inte fick igenom sina tankar, säger Urban Wahlberg.

Hur ser du personligen på hans avgång?

– Situationen har ju inte gynnat svensk bilsport. Men valet är ju hans, säger Urban Wahlberg.

Fanns någon yttre påverkan i hans beslut att avgå?

– Vad jag har vetskap om så är det hans eget beslut fullt ut, säger Urban Wahlberg.

Hur tyckte du Magnus Berthling skötte sitt ordförandeuppdrag?

– Magnus är en väldigt driven och duktig person. Ingen tvekan om det. Han har betydande erfarenhet från näringslivet, men inte så stor erfarenhet från det ideella föreningslivet och den typen av idrottsverksamhet vi representerar. Sedan har ju allt stökat till sig med Svenska Rallyt, och ett ledarskap som varit svårt att acceptera till viss del.

Vilket ledarskap tänker du på?

– Att alla måste komma till tals, och man får leva efter de demokratiska principer som finns inom idrottsvärlden. Där har vi haft lite olika uppfattning. Men inte så stora frågor att det skulle bli såhär drastiska åtgärder.

Det har varit ett turbulent år inom Bilsportförbundet, där tidigare ordföranden Lars Pettersson avgick i maj, efter att det uppdagats att förbundet åkt till USA för att se Indycar-finalen 2019 för medlemmarnas pengar. En resa som kostade omkring 300 000 kronor.

Han ersattes av Magnus Berthling i september, och nu har även han lämnat.

Två ordföranden har lämnat sin post under mindre ett år, och den senare efter bara fyra månader. Vad säger det om arbetsmiljön i Svenska Bilsportförbundets styrelse tycker du?

– Arbetsmiljön har egentligen inte varit ett problem förrän nu i december. Vad som hände förra året när Lars Pettersson avgick handlade om att han inte orkade med det drev som gick mot honom och styrelsen. För min egen del har jag alltid levt efter principen att genomföra det som jag har åtagit mig. Och jag satt kvar i styrelsen på uppmaning av Magnus Berthling, för att han inte ville börja med ett vitt papper. Jag anser att vi tre som var kvar har tagit det ansvar som man bett oss att göra, säger Urban Wahlberg.

Har det funnits två läger i mer än frågan om Svenska Rallyt?

– Nej. Det är den som ställde allt på sin spets.  Det finns ingen fråga som varit så stor att det skulle behöva splittra en styrelse förutom i den här frågan om Svenska Rallyt, säger Urban Wahlberg.

Under tisdagskvällen valde Svenska Bilsportförbundet en tillförordnad ordförande i styrelsemedlemmen Roger Engström från Växjö. Han kommer i ett första skede att ha det uppdraget fram till nästa förbundsmöte.

KLIPP: Solberg blir fabriksförare för mästarteamet (18 december 2020)

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Oliver Solberg har skrivit på ett tvåårskontrakt för Hyundai Motorsport. Foto: Oliver Solberg media/Hyundai

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer