Timmy Hansen. Arkivbild. Foto: BILDBYRÅN

Elbilarnas intåg i rallycross-VM försenas till 2022

Uppdaterad
Publicerad
Coronapandemins effekter blir allt mer påtagliga för motorsporten. Beslutet togs vid ett möte i Paris där internationella bilsportförbundet FIA stakade ut vägen tillsammans med rättighetsinnehavaren IMG och chassitillverkaren Kreisel Electric.
– Det spelar ingen stor roll för mig ifall vi kör bensin eller elbilar. Jag älskar rallycross på vilket sätt det än blir, säger regerande världsmästaren Timmy Hansen till SVT.

– Med tanke på det rådande världsläget måste vi skjuta på elektrifieringen. VM-teamen måste få tid och möjlighet att investera och utveckla, säger Jean Todt, president FIA i ett pressmeddelande.

Elbilarna skulle varit på startlinjen i VM redan 2020. Men FIA flyttade fram elektrifieringen till 2021. Biltillverkare och team skulle ”ges mer tid” hette det den gången.

Beslutet innebar att VM-serien tappade de tre tyngsta fabriksstallen, Volkswagen, Audi och Peugeot , som var redo för skiftet. Elbilarnas vara eller icke vara i rallycrossen har blivit ett hett diskussionsämne. Många menar att ett skifte är nödvändigt och ligger i tiden. Miljöaspekten väger tungt.

– Förhoppningsvis får vi till en ”vanlig”  säsong 2021 och få nytta av alla investeringar vi gjort, förklarar Joel Christoffersson, teamägare till VM-stallet KYB Team JC.

Men det finns också ett stort missnöje över elektrifieringen. Att elbilarna skulle ta död på sportens själ om de mullrande värstingbilarna blev tysta.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer