Freeskistjärnan Gus Kenworthy kom ut som homosexuell 2015. Till höger ses han krascha under lördagens halfpipe-final. Foto: TT

Freeskistjärnan missade medalj i sista tävlingen

Publicerad

Freeskistjärnan Gus Kenworthy jagade medalj i sin sista tävling – men efter två misslyckade åk slutade den amerikansk-brittiske skidprofilen åtta i OS-finalen i halfpipe.

30-åringen har ett OS-silver i slopestyle från Sotji 2014 i sin medaljsamling och har genom åren blivit en omskriven skidpersonlighet.

2015 kom han ut som homosexuell och i Pyeongchang-OS för fyra år sedan uppmärksammades han för att ha kysst sin pojkvän alldeles före första åket i slopestylekvalet. Kyssen fångades upp av NBC:s kameror på bästa sändningstid.

”Att synas tror jag är enda sättet att bryta ned homofobin”, sade Kenworthy, som då blev USA:s första öppet homosexuelle olympier tillsammans med konståkaren Adam Rippon.

Kenworthy tävlade förut för USA, men bytte för ett par år sedan till att representera Storbritannien.

Han har sagt att OS i Peking är hans sista tävling, och efter två misslyckade åk i halfpipe-finalen hade han bara ett försök på sig att bärga en OS-medalj. I det sista hoppet flög Kenworthy högt och gjorde ett av sina signaturhopp, men 71,25 poäng räckte bara till en åttondeplats.

Vann gjorde storfavoriten, nyzeeländaren Nico Porteous, trots att han ramlade i sista åket. Amerikanen David Wise, som tog OS-guld både i Sotji och i Pyeongchang, fick den är gången nöja sig med silver, medan hans landsman Alex Ferreira tog bronset.

MISSA INTE: Här kraschar finländaren rakt in i en kameraman

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Freeskiåkaren Jon Sallinen kraschar in i en kameraman. Foto: Bildbyrån

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer