Sabina Kalaitzis Barrögård, verksamhetschef på 1177 vill inte att man ringer i onödan. Foto: SVT/Centers for disease control and prevention, EPA / TT

1177 Vårdguiden uppmanar: Ring oss inte i onödan

Uppdaterad
Publicerad

Trycket på 1177 Vårdguidens telefontjänst i Sörmland har ökat i takt med att oron för coronaviruset blivit större. I nuläget är väntetiden för att komma fram runt 45 minuter mot ordinare medelväntetid på drygt tio minuter, trots att man kallat in extrapersonal.

Konsekvensen blir att den som är i behov av snabb telefonrådgivning och är riktigt dålig fastnar i telefonkö.

Ring 113 13 istället

– Vi vädjar alla som är symptomfria och har frågor kring coronaviruset att istället kontakta det nationella informationsnumret 113 13 som Folkhälsomyndigheten upprättat kring coronaviruset. Den som har sjukdomssymptom ska självklart kontakta 1177 Vårdguiden, säger Sabina Kalaitzis Barrögård, verksamhetschef på 1177.

Coronaviruset i Sörmland

Långa köer

Samtalen till 1177 har ökat kraftigt de senaste dagarna som ett normalt dygn hanterar runt 450-500 samtal. Och trots extrapersonal hinner de inte med.

– De senaste dygnet har vi haft ytterligare 60 samtal enbart om coronaviruset där de flesta som ringer inte haft några symptom alls och inte har varit i något av de drabbade områdena. Samtalen tar också extra lång tid eftersom människor är väldigt oroliga.

Se 1177:s verksamhetschef Sabina Kalaizis Barrögård berätta mer om den pressade situationen i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Sörmland

Mer i ämnet