Uppdrag granskning har följt Bombardiers affärer i forna Sovjet och hittat nya tvivelaktiga mellanhänder. Se videon för att ta del av kartläggningen. Foto: SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Nya uppgifter i Bombardier-härvan

UPPDRAG GRANSKNING · Det svenska teknikbolaget Bombardier gjorde affärer genom en till synes meningslös mellanhand, och lade på över en halv miljard kronor. En säljchef friades nyligen efter att ha stått åtalad för grovt givande av muta, tre andra chefer är fortfarande misstänkta. Nu kan Uppdrag granskning visa att det finns flera liknande upplägg med brevlådeföretag och skatteparadis när Bombardier sålt signalsystem för järnvägen till flera andra länder.

Förra veckan friades en säljchef för svenska Bombardier efter att ha stått åtalad för grovt givande av muta i samband med Azerbadzjan-affären där signalsystem såldes för 2,7 miljarder kronor. Ytterligare tre chefer på svenska Bombardier är fortfarande misstänkta i muthärvan. 

Det var i mars i år som Uppdrag granskning och TT avslöjade att Bombardier använt ett brevlådeföretag i London, det brittiska bolaget Multiserv, som mellanhand i affären med signalsystem till Azerbajdzjan. Multiserv köpte utrustningen av Bombardier Sverige och sålde sedan vidare utrustningen till Bombardier i Azerbajdzjan utan synbar affärslogik med ett rejält påslag på över en halv miljard svenska kronor.  

Mellanhänder och skatteparadis

När Uppdrag granskning går igenom förundersökningen mot den friade säljchefen på Bombardier ser vi att bolaget gjort flera snarlika affärer med bland annat Mongoliet, Kazakstan och Turkmenistan. Sammanlagt rör det sig om omkring tre miljarder kronor i affärer med olika partnerbolag, enligt Bombardiers dokument. 

Uppdrag granskning kartlägger en rad affärer tillsammans med nyhetsbyrån TT och journalistnätverket OCCRP. Det visar sig att Mulitserv inte bara används i Azerbajdzjan-affären och att det finns fler okända bolag med samma ljusskygga partners som agerar mellanhänder.  

Genom att analysera import- och exportdata från Ryssland kan vi se att Bombardiers signalsystem Ebilock säljs från Sverige och köps av det ryska bolaget Metropromsnab. Trots att det handlar om tung teknisk utrustning går affären utan synbar logik via mellanhanden Ross Raven Overseas på Brittiska Jungfruöarna i Västindien.

Bombardiers andra produkter som tillverkas i Polen går via mellanhanden Woltra Plus, även det på Brittiska Jungfruöarna.  

– Brittiska Jungfruöarna är ett ökänt skatteparadis där ägare kan vara anonyma och insynen är minimal, säger Miranda Patrucic på OCCRP.

”Affärsmodell designad för korruption”

I dokument som avslöjats i läckan Panamadokumenten visar det sig att Woltra Plus och ett femtiotal andra företag i skatteparadis administreras av en kvinna från en adress i Riga. Adressen leder till en rysk bank som beskrivs som en fabrik för brevlådeföretag. Banken har nyligen fått böta nära 800 miljoner kronor för penningtvätt i en fransk domstol. Men kvinnan som administrerar Woltra Plus finns inte på adressen. 

Louise Brown är antikorruptionsrevisor och sitter i Transparency Internationals styrelse. Hon har studerat uppläggen.  

– Det är en affärsmodell som är designad för att kunna korrumpera. Man använder sig av mellanhänder för att ha en distans mellan sig och slutkunden. Man använder mellanhänder för att minska transparensen och möjligheten att följa pengarna. Men också möjligheten att involvera politiskt känsliga personer som tar besluten i den här frågorna.   

De tre misstänkta cheferna på Bombardier förnekar brott. Och Bombardier har avslutat samarbetet med Multiserv. Företaget vill inte kommentera de nya uppgifterna.  

– Det är en pågående rättsprocess, säger Barbara Grimm, kommunikationschef på Bombardier Transportation Rail Control Solutions.

Uppdrag gransknings reportage Bombardierhärvan sändes onsdag den 18 oktober klockan 20:00 i SVT1 och SVT Play. Vår tidigare granskning Affären som spårade ur finns att se i SVT Play.

Artikeln är uppdaterad. En uppgift angående vilka länder som tidigare tillhört Sovjetunionen har korrigerats.

Fakta om granskningen

Visa

Granskningen är gjord i samarbete med Ola Westerberg på nyhetsbyrån TT, Jānis Krēvics på TV3 latvia, och Miranda Patrucic på journalistnätverket OCCRP.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Bombardier-härvan

Mer i ämnet