Det brukar kosta pengar att smutsa ner. Principen om ”förorenaren betalar” är något både regeringen och EU förordar i de flesta sammanhang. Det är därför vi har bensinskatt, koldioxidskatt och utsläppsrätter för företagen.
De 250 största svenska utsläpparna som finns i EU:s utsläppshandelssystem, stod för 12 miljoner ton CO2-utsläpp förra året. Hade företagen betalat lika mycket koldioxidskatt som privatpersoner gör när man tankar bilen hade det betytt 12 miljarder i kostnader.
Hade de behövt köpa alla utsläppsrätter enligt dagens pris hade det kostat drygt 7 miljarder. Men många företag har istället fått det de behöver gratis.
Outnyttjade utsläppsrätter
Det gäller även två av de allra största utsläpparna – SSAB och ST1. Senaste åren har de mindre underskott, men i början av perioden 2013-2020 var tilldelningen mer generös, därför har de kvar outnyttjade utsläppsrätter de kunnat använda fram till nu. Sju år helt utan kostnad för utsläppen i Sverige alltså – eller till och med ett ekonomiskt plus då överblivna utsläppsrätter idag kan säljas för 600 kronor styck.
På SSAB har fått överskott på 300 000 utsläppsrätter senaste sjuårs-perioden.
– Det beror på en stor tilldelning i början av perioden. Nu när utsläppsrätterna kostar mer och den fria tilldelningen tajtas till, kommer alla behöva köpa mer, och det gör vi också nu, säger Martin Pei, teknisk direktör på SSAB.
Företagen kan få överskott på marknaden, men de som vet att utsläppen inte minskar i takt med att tilldelningen stramas åt, väljer ofta att behålla dem.
Sverige unikt
Sveriges är idag det enda EU-land där företagen får fler utsläppsrätter än de behöver. Tilldelningen beräknas utifrån hur Co2 effektiva de bästa företagen i varje bransch är. Överskott är alltså ett kvitto på att svenska företag har ovanligt låga utsläpp.
Naturvårdsverket är kritiskt mot att utsläppsrätter delats ut gratis, men att systemet bidragit till att fler företag nu satsar på helt nya fossilfria tekniker, och att mängden kolkraft inom EU halverats på fem år, då kolkraften blivit mindre lönsam.
På SSAB tycker man det är bra om systemet dras åt, och kostnaderna för utsläpp ökar.
– Vi ser att det gynnar oss som har ovanligt låga utsläpp jämfört med konkurrenterna, och det får fler företag att försöka minska utsläppen, säger Martin Pei.